جوزا 26, 1399 08:32 Asia/Kabul
  • روحانی: دولت آمریکا در حال تهدید شورای حکام آژانس بین المللی و شورای امنیت است

رئیس جمهوری اسلامی ایران، پایان تحریم تسلیحاتی ضد تهران را از دستاوردهای برجام دانست و گفت: دولت آمریکا در حال تهدید شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

«حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه در جلسه هیات دولت با اشاره به اقدامات مخرب آمریکا با اِعمال نفوذ در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شورای امنیت تاکید کرد: کشورهای دیگر می‌دانند در صورت هرگونه خدشه‌ای به دستاوردهای برجام از سوی آمریکایی‌ها، عکس‌العمل ایران چه خواهد بود.
روحانی ابراز امیدواری کرد: همه کشورهای عضو شورای امنیت و شورای حکام، کاملاً متوجه توطئه‌های آمریکا در این زمینه باشند.
رئیس جمهوری اسلامی ایران در ادامه با اشاره به درخواست تهران از صندوق بین‌المللی پول برای دریافت وام افزود: صندوق باید در مقابل فشارهای آمریکا ایستادگی کند و به تعهدات خودش پایبند باشد.
آمریکایی‌ها همزمان با نزدیک شدن موعد لغو تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل متحد ضد ایران در اکتبر 2020 که بخشی از قطعنامه 2231 شورای امنیت است، تلاش‌هایشان برای جلوگیری از اتمام این تحریم‌ها را دوچندان کرده‌اند.
دولت آمریکا با وجود اینکه رسماً و بدون توجه به قطعنامه 2231 شورای امنیت از توافق برجام خارج شد، در تفسیر حقوقی جدید مدعی است که براساس مفاد این قطعنامه همچنان یکی از مشارکت کنندگان در برجام است و در این چارچوب حق دارد، از ساز وکارهای مطرح در این توافق از جمله مکانیسم ماشه استفاده کند.

کلیدواژه