ظریف: تحقیر قانون و دیپلماسی از سوی آمریکا، امنیت جهان را تهدید می‌کند
(last modified 1399-04-25T03:13:37+00:00 )
سرطان 25, 1399 07:43 Asia/Kabul
  • ظریف: تحقیر قانون و دیپلماسی از سوی آمریکا، امنیت جهان را تهدید می‌کند

وزیر امور خارجه ایران همزمان با پنجمین سالگرد انعقاد توافق برجام گفت: تحقیر قانون و دیپلماسی از سوی آمریکا، امنیت این کشور و جهان را تهدید می‌کند و موجب بدنامی و رسوایی واشنگتن در جهان شده است.

«محمدجواد ظریف» وزیر امورخارجه ایران روز سه شنبه در توئیتی، توافق برجام را بزرگترین دستاورد دهه اخیر دانست و بار دیگر دولت آمریکا را برای رفتار غیرقانونی در قبال این توافق، مورد انتقاد قرار داد.
ظریف با اشاره به خروج غیرقانونی آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خاطرنشان کرد: رفتار قانون‌گریزانه آمریکا نباید معیار سنجش هنجارهای بین المللی قرار گیرد.
وزارت امور خارجه ایران نیز در توئیتی با اشاره به اینکه تهران برای 5 سال، متعهدانه عضو توافقی مانده که بارها از سوی آمریکا نقض شده است، اعلام کرد: ایران هیچ‌گاه، حمایت وعده‌ داده‌ شده از سوی طرف‌‌های غربی را دریافت نکرده است.
در ادامه این توئیت با تاکید بر اینکه از دید ایران، دیپلماسی اهمیت دارد، آمده است: جمهوری اسلامی اجازه نخواهد داد، یک قلدر از طریق ارعاب جامعه بین‌المللی منافع ایران را تضعیف کند.
برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نتیجه مذاکرات فشرده چندساله بود که سرانجام در ژوئیه 2015 بین جمهوری اسلامی ایران و گروه پنج بعلاوه یک (روسیه، چین، آمریکا، سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه، آلمان و مشارکت نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی) منعقد شد.
دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌های خود را آغاز کرد و همزمان با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت.
«دونالد ترامپ» سرانجام مه 2018 به طور یکجانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برجام، کشورش را از این توافق بین المللی خارج و بازگشت تحریم‌های غیرقانونی ضد ایران را اعلام کرد.

کلیدواژه