روحانی: اراده ایران و عراق، ارتقای روابط تجاری به 20 میلیارد دلار است
(last modified 1399-05-01T03:05:17+00:00 )
اسد 01, 1399 07:35 Asia/Kabul
  • روحانی: اراده ایران و عراق، ارتقای روابط تجاری به 20 میلیارد دلار است

رئیس جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری مشترک با نخست وزیر عراق گفت: تهران و بغداد مصمم هستند با گسترش همکاری‌های مشترک اقتصادی، حجم مبادلات تجاری دوجانبه را به 20 میلیارد دلار ارتقاء بخشند.

«حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه در نشست خبری مشترک با «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق ابراز اطمینان کرد: سفر نخست وزیر عراق به تهران، نقطه عطفی در توسعه روابط ایران و عراق به عنوان دو کشور دوست و برادر خواهد بود.

رئیس جمهوری ایران همچنین با بیان اینکه تهران توان و امکان لازم را برای تامین نیازمندی های بهداشتی و دارویی عراق دارد، تاکید کرد: ایران این اطمینان را به دولت و ملت عراق می دهد که با همه توان و امکاناتش، از لحاظ همه اقلام بهداشتی و دارویی در کنار ملت عراق باشد.

روحانی در ادامه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سردار سپهبد شهید «قاسم سلیمانی» و شهید «ابومهدی المهندس» به عنوان دو قهرمان مبارزه با تروریسم یادآور شد: ایران همانند سال‌های گذشته که در کنار ملت، دولت و ارتش عراق مقابل داعش ایستاد، همچنان آمادگی دارد در کنار ملت عراق برای ثبات و امنیت عراق و منطقه تلاش کند.

«مصطفی الکاظمی» نیز مهمترین هدف سفرش به ایران را تقویت روابط دوجانبه عنوان کرد و افزود: روابط عراق و ایران ناشی از برخورداری از موقعیت جغرافیایی و مرزهای مشترک نیست بلکه از روابط تاریخی، فرهنگی و دینی عمیق نشأت می‌گیرد.

نخست وزیر عراق با اشاره به اینکه ایران و عراق علیه تروریسم و گروه‌های تکفیری در کنار یکدیگر قرار گرفتند، یادآور شد: ایران جزو نخستین کشورهایی بود که در این راه در کنار ملت عراق قرار گرفت و بغداد این کمک را هرگز فراموش نخواهد کرد.

الکاظمی با تاکید بر اینکه عراق هرگز اجازه نخواهد داد هیچ تهدیدی از اراضی این کشور متوجه جمهوری اسلامی ایران شود، خاطرنشان کرد: عراق همچنین برای گذر از چالش‌های اقتصادی در کنار ایران ایستاده است.

کلیدواژه