سنبله 02, 1399 08:28 Asia/Kabul
  • لاوروف: آمریکا موفق به بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران نخواهد شد
    لاوروف: آمریکا موفق به بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران نخواهد شد

وزیر خارجه روسیه از تصمیم آمریکا برای فعال سازی مکانیسم ماشه انتقاد کرد و این اقدام را غیرقانونی دانست.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما به نقل از شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت: آمریکا هیچ ابزار قانونی برای بازگرداندان تحریم‌ها علیه ایران ندارد و موفق به انجام این کار نخواهد شد.

بر این اساس، لاوروف تاکید کرد: تلاش‌های آمریکا برای اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران ممکن است به رسوایی بزرگ و شکاف در شورای امنیت سازمان ملل متحد منجر شود.

وی ادامه داد: اکثر قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت سازمان ملل رویکرد غیرسازنده و نادرست بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران را درک می‌کنند.

"مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا، روز پنجشنبه با ارائه نامه ای به رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد، ایران را به نقض برجام متهم  کرد و رسماً خواستار بازگشت تحریم‌های ایران شد.

پس از یک روز از ارائه درخواست رسمی آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بازگرداندن تحریم‌هایی که به موجب برجام و قعطنامه 2231 لغو شده بود،  روز جمعه 13 عضو اعم از چهار عضو دائم و 9 عضو غیر دائم به صراحت اعلام کردند خواسته آمریکا هیچ مبنای قانونی ندارد.

این در حالی است که سه کشور اروپایی عضو برجام؛  آلمان، بریتانیا و فرانسه بلافاصله پس از اقدام آمریکا با صدور بیانیه ‌ای اعلام کردند که از اقدام این کشور برای به کارگیری مکانیسم ماشه علیه ایران حمایت نمی‌ کنند.

 

کلیدواژه