نامه جمعی از اندیشمندان ایران به ‌دبیرکل و کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل
(last modified 1399-06-04T07:02:41+00:00 )
سنبله 04, 1399 11:32 Asia/Kabul
  • نامه جمعی از اندیشمندان ایران به ‌دبیر کل و کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل
    نامه جمعی از اندیشمندان ایران به ‌دبیر کل و کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل

شماری از اندیشمندان ایران در نا‌مه‌ای به ‌دبیر کل سازمان ملل متحد و کمیسر عالی حقوق بشر این سازمان، ظلم و تبعیض اجتماعی به سیاه پوستان آمریکا و انواع تبعیض در این کشور را محکوم کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس، اندیشمندان ایرانی در این نامه که روز سه شنبه منتشر شد تصریح کردند، کشتن و آزار ظالمانه سیاه پوستان آمریکا، یک رفتار موردی نیست، بلکه برخاسته از یک تفکر نژادگرایانه اجتماعی است که در آن گروهی کوچک جایگاه بسیار والا دارند و ما بقی افراد جامعه حتی از نازلترین حقوق اجتماعی هم برخوردار نیستند.  
این نامه با اشاره به نمونه‌‌هایی از تبعیض های نژادی ضد سیاه پوستان در آمریکا می افزاید، هر ساله در آمریکا حدود یک هزار غیرنظامی توسط مأموران اجرای قانون کشته می­‌شوند و یک سیاه پوست، دو و نیم برابر بیشتر از یک سفیدپوست احتمال دارد که در زندگی خود توسط پلیس آمریکا کشته شود.
در ادامه این نامه آمده است، پذیرفته نیست که جامعه انسانی به دلیل رنگ پوست، نژاد، قومیت، ملیت و یا جنسیت، برتری یا ذلتی پیدا کند، زیرا به تعبیر قرآن کریم، ملاک اصلی برای مزیت یافتن انسان‌ها اخلاق، خود نگهداری و تقوای الهی است که به اصلاح رفتار، عمل صالح و رعایت حقوق بشر و احترام به دیگران منتهی می شود.
اندیشمندان ایرانی ضمن ابراز همدردی و همبستگی با جامعه سیاه پوستان آمریکا و همه سیاه پوستان و مظلومان جهان از دبیر کل سازمان ملل و کمیسر عالی حقوق بشر این سازمان خواستند، "کمیته بررسی تبعیض اجتماعی فراگیر در آمریکا" را تشکیل دهند.

 

کلیدواژه