سنبله 12, 1399 07:20 Asia/Kabul
  • عراقچی: اعضای برجام، آمریکا را به عنوان مشارکت کننده این توافق نمی‌شناسند
    عراقچی: اعضای برجام، آمریکا را به عنوان مشارکت کننده این توافق نمی‌شناسند

معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران سه شنبه شب پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در وین با تاکید بر اینکه اعضای این توافق، آمریکا را به عنوان مشارکت کننده برجام نمی‌شناسند، تصریح کرد؛ طرف های برجام حقی برای آمریکا درخصوص استفاده از ساز وکارهای درون این توافق یا قطعنامه 2231 شورای امنیت قائل نیستند.

به گزارش ایرنا، "سیدعباس عراقچی" در گفت‌ وگو با خبرگزاری صدا و سیما خاطرنشان کرد، طرف‌های برجام، تلاش‌های آمریکا در نیویورک برای به‌کارگیری مکانیسم ماشه را غیرقانونی و بلااثر دانسته و معتقدند که این اقدام نمی‌تواند موثر واقع شود.

"عراقچی" افزود: همه اعضای کمیسیون مشترک برجام مصمم هستند، اجازه ندهند آمریکا اراده خودش را تحمیل  و توافقی را که مورد حمایت جامعه بین الملل و شورای امنیت است به‌طور یکجانبه از بین ببرد.

معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه تمام اعضای برجام و جامعه بین الملل مخالف یکجانبه‌گرایی های آمریکا و تضعیف چندجانبه‌گرایی و نهادی بین‌المللی در روابط بین‌الملل هستند، تاکید کرد، جهان از اقداماتی که آمریکا برای از بین بردن نهادهای بین‌المللی انجام می‌دهد شاکی است.

"عراقچی" درباره کانال ویژه تجارت اروپا با ایران موسوم به "اینستکس" INSTEX هم گفت: این کانال تاکنون بسیار کمتر از انتظارات ایران توانسته موثر واقع شود.

معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه اروپایی ها نیز ضعف های "اینستکس"  را قبول دارند، افزود: اروپایی ها اعلام کرده‌اند برای اینکه  تاثیرگذاری اینستکس را بیشتر کنند در حال انجام کار درباره چند ایده هستند، اما ایران هیچ اتکا و اعتمادی  به این سیستم ندارد.

اعضای باقی‌مانده در برنامه جامع اقدام مشترک روز سه شنبه در چارچوب نشست کمیسیون مشترک برجام در وین گردهم آمدند تا گام دیگری را برای حفظ این توافق در برابر یکجانبه‌گری‌های آمریکا بردارند.

این نشست ساعاتی پیش به پایان رسید و اعضا بر لزوم حفظ برجام تاکید کردند.

"دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا، مه 2018 به طور یکجانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برجام کشورش را از این توافق بین المللی خارج و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را اعلام کرد.

این اقدام ترامپ با محکومیت گسترده داخلی و بین المللی مواجه شده است.

کلیدواژه