ایران: حضور نیروهای خارجی یکی از علل اصلی تداوم جنگ در افغانستان است
(last modified 1399-06-22T08:31:40+00:00 )
سنبله 22, 1399 13:01 Asia/Kabul
  • ایران: حضور نیروهای خارجی یکی از علل اصلی تداوم جنگ در افغانستان است

وزارت امور خارجه ایران با استقبال از شروع گفت وگوها بین دولت افغانستان، گروه های سیاسی و طالبان، ادامه حضور نیروهای خارجی را از علل اصلی تداوم جنگ در این کشور عنوان کرد.

مذاکرات صلح افغانستان بین دولت، گروه های سیاسی و طالبان امروز (شنبه) در دوحه پایتخت قطر آغاز شد.
وزارت امور خارجه ایران روز شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، تمامی مسائل و معضلات در افغانستان از طریق گفت وگو و مذاکره قابل حل هستند و خروج مسئولانه نیروهای خارجی، پیش نیاز غیرقابل اجتناب برای رسیدن به صلح و امنیت در این کشور است.
این بیانیه می افزاید، ایران امیدوار است دولت، گروه های سیاسی و طالبان بتوانند با حفظ دستاوردهای ارزشمند مردم افغعانستان از جمله قانون اساسی، ساختارهای مردم سالارانه، مشارکت سیاسی فراگیر، حقوق و کرامت زنان و حقوق اقلیت های قومی و مذهبی به توافقی پایدار دست یابند که متضمن صلح، آرامش، رفاه و سعادتمندی مردم افغانستان باشد و به نوبه خود باعث شود مهاجران افغان به کشور خود بازگشته و سهم خود را در بازسازی، رشد و ترقی افغانستان ایفاء کنند.
در این بیانیه ابراز امیدواری شده است، گفت وگوها بدون مداخله خارجی و در یک تفاهم جامع میان افغان ها به نتایج مطلوب خود برای استقرار صلح و ثبات دائمی در افغانستان و امنیت در منطقه منجر شود.
وزارت امورخارجه ایران با اعلام آمادگی مجدد برای آن که همچون گذشته به پیشبرد روند صلح در افغانستان کمک کرده و امکانات و توانمندی های خود را بدین منظور در اختیار برادران و خواهران افغان قرار دهد، هر گونه فرصت طلبی سیاسی و سودجویی کاسبکارانه، به ویژه استفاده دولت آمریکا برای بهره برداری های انتخاباتی از گفت وگوهای بین الافغان را محکوم می کند و آن را مخل این گفت وگوها می داند.

کلیدواژه