سنبله 27, 1399 15:03 Asia/Kabul
  • غریب آبادی : ایران شفاف‌ترین برنامه صلح آمیز هسته‌ای را در میان اعضای آژانس دارد

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین المللی مستقر در وین با بیان اینکه 22 درصد از بازرسی های آژانس در سطح جهانی در ایران انجام شده است،گفت: ایران شفاف ترین برنامه صلح آمیز هسته ای را در میان کشورهای عضو آژانس دارد.

«کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین المللی مستقر در وین  روز پنج شنبه طی سخنانی در نشست فصلی شورای حکام با تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران درخصوص گزارش پادمانی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود:ایران به طور داوطلبانه درخواست آژانس برای رسیدگی به موضوعات احتمالی پادمانی را پذیرفت.

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی با اشاره به اینکه سطح گسترده کنونی همکاری بین ایران و آژانس به سادگی به دست نیامده است و نباید اجازه داد برای منافع سیاسی کوته بینانه تعدادی اندک تضعیف شود، تاکید کرد:برای حفظ تمامیت آژانس، اعضای آن باید از هرگونه اعمال فشار به آژانس، به طور جدی پرهیز کنند. 

غریب آبادی با تاکید بر اینکه ایران به طور داوطلبانه در مقطعی از سالهای گذشته و اکنون پروتکل الحاقی را اجرا کرده است، تصریح کرد: موضوعات تحت رسیدگی، از جنبه درخواست دسترسی، با پروتکل الحاقی مرتبط هستند و پروتکل الحاقی بخاطر برجام و بطور داوطلبانه و موقت از سوی جمهوری اسلامی ایران اجرا می شود. 

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی با اشاره به انفجار اخیر در سایت نطنز و اینکه این یک خرابکاری در صنعت هسته ای ایران از سوی دشمنان ایران بوده است ،گفت: ایران حق خود می داند تا ضمن حفاظت از تاسیسات هسته ای خود، به هر شیوه ای که صلاح می داند، واکنش لازم را نیز به این تهدیدات نشان دهد.

غریب آبادی با اشاره به ادعاهای آمریکایی ها درخصوص برنامه هسته ای ایران، گفت: آمریکا و رژیم صهیونیستی برای سالیان متمادی با هدف انحراف جامعه بین المللی و آژانس، از احتمال بمب هسته ای و فعالیت های به اصطلاح پنهانی ایران صحبت می کنند، در حالی که نه تنها تاکنون از این بمب خیالی خبری نبوده است، بلکه ایران کشوری است که بیشترین شفافیت را در تعاملات خود با آژانس با پذیرش یک پنجم کل بازرسی های آن دارد.

وی همچنین با اشاره به رفتار متناقض کشورهای عضو آژانس نسبت به تسلیحات هسته ای رژیم اسرائیل، اظهار داشت: رژیم صهیونیستی همچنان بزرگترین نگرانی امنیتی در منطقه است و این رژیم دارای انواع سلاح های کشتار جمعی است که به درخواست های مکرر جامعه بین المللی و آژانس بین المللی انرژی اتمی برای پذیرش پادمان ها و بازرسان آژانس جواب رد داده است، و مکررا همسایگان خود را تهدید و به آنها حمله می کند.

 

کلیدواژه