ظریف: عادی سازی همکاری دفاعی ایران با جهان، پیروزی‌ برای آرمان چندجانبه‌گرایی است
(last modified 1399-07-27T04:57:21+00:00 )
میزان 27, 1399 09:27 Asia/Kabul
  • ظریف: عادی سازی همکاری دفاعی ایران با جهان، پیروزی‌ برای آرمان چندجانبه‌گرایی است
    ظریف: عادی سازی همکاری دفاعی ایران با جهان، پیروزی‌ برای آرمان چندجانبه‌گرایی است

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در توئیتی تاکید کرد که عادی سازی همکاری دفاعی ایران با جهان از امروز، پیروزی‌ای برای آرمان چندجانبه‌گرایی و نیز صلح و امنیت در منطقه‌مان به شمار می‌آید.

به گزارش بامداد یکشنبه ایرنا، ظریف در این توئیت افزود: روزی بسیار مهم برای جامعه بین‌المللی که - در مخالفت با تلاش‌های بدخواهانه ایالات متحده - از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد و برجام صیانت کرده است.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز بامداد یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای رسمی در خصوص پایان محدودیت‌های تسلیحاتی ایران تاکید کرد: از امروز، جمهوری اسلامی ایران می‌­تواند هرگونه سلاح و تجهیزات لازم را، از هر منبعی، بدون محدودیت قانونی و صرفاً براساس نیازهای دفاعی خود تهیه کند و همچنین می‌تواند بر مبنای سیاست­‌های خود تسلیحات دفاعی صادر کند.

این بیانیه می افزاید: بر اساس یکی از نوآوری­‌های برجام، اختتام قطعی و بدون قید و شرط محدودیت‌­های تسلیحاتی و ممنوعیت­‌های مسافرتی مستلزم هیچگونه تصویب قطعنامه‌­­ی جدیدی نیست و هیچ نیازی به صدور بیانیه و یا هیچ اقدام دیگری از سوی شورای امنیت ملل متحد ندارد.

با وجود تشدید تلاش‌های چند ماه اخیر آمریکا  برای تمدید محدویت‌های تسلیحاتی ایران مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ و توسل به راهکارهای مختلف از قطعنامه پیشنهادی در شورای امنیت سازمان ملل گرفته تا لابی و اعمال فشار بر برخی کشورها برای همراهی با آن به منظور جلوگیری از لغو این محدودیت‌ها، این محدودیت‌ها بامداد امروز (یکشنبه) ۱۸ اکتبر/۲۷ میزان ساعت ۳:۳۰ بامداد و در پنجمین سالگرد برجام به صورت خودکار برداشته خواهد شد.

 

کلیدواژه