با پایان تحریم‌های تسلیحاتی امکان استناد به محدودیت‌های ضد ایرانی سلب شد
(last modified 1399-07-27T05:28:10+00:00 )
میزان 27, 1399 09:58 Asia/Kabul
  • غریب‌آبادی: با پایان تحریم‌های تسلیحاتی امکان استناد به محدودیت‌های ضد ایرانی سلب شد
    غریب‌آبادی: با پایان تحریم‌های تسلیحاتی امکان استناد به محدودیت‌های ضد ایرانی سلب شد

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با اشاره به اینکه امروز (18 اکتبر) مهم‌ترین نوع تحریم‌ها در خصوص محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران رفع شد، تصریح کرد که از این پس دولت‌ها نمی‌توانند در معاملات تسلیحاتی، به وجود تحریم‌ها یا محدودیت‌های در این خصوص استناد کنند.

«کاظم غریب آبادی» بامداد یکشنبه و دقایقی بعد از انتشار بیانیه رسمی ایران در خصوص پایان تحریم های تسلیحاتی ایران در گفت‌وگوی تلفنی با خبرنگار ایرنا در لندن افزود: به موجب قطعنامه 2231، تحریم‌ تسلیحاتی ایران به یک نظام مجوزدهی مهلت‌دار تبدیل شده است. این نظام مجوزدهی در زمان مشخصی که همین روز 18 اکتبر است، به صورت اتوماتیک منقضی می‌شود.

«غریب آبادی» با بیان اینکه آمریکا درچند مرحله به هر شکلی که می‌توانست، متوسل شد تا جلوی این اتفاق را بگیرد، اظهار داشت: آمریکا ابتدا با فشار به اعضای شورای امنیت ملل متحد تلاش کرد تا با ارائه قطعنامه جدیدی، این محدودیت‌ها را تمدید کند که در این امر ناموفق بود و شکست اساسی خورد. سپس به تنهایی تلاش کرد تا سازوکار بازگشت تحریم‌های سابق شورای امنیت ملل متحد را فعال نماید که با مقاومت و مخالفت دولت‌های عضو این شورا مواجه شد.

سفیر ایران درباره اهمیت بعد حقوقی پایان تحریم های تسلیحاتی گفت : این موضوع از آن جهت دارای اهمیت است که مهمترین نوع محدودیت‌ها یعنی همان تحریم‌ها و محدودیت‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در موضوعات مختلف برداشته شد و از این پس دولت‌ها نمی‌توانند در معاملات تسلیحاتی، به وجود تحریم‌ها یا محدودیت‌های در این خصوص استناد کنند.

سفیر ایران افزود: از سوی دیگر، فرصت مناسبی فراهم شده تا همکاری‌های لازم در حوزه صادرات و واردات تسلیحات با کشورهای مختلف در دستورکار قرار گرفته و تسهیل شود. طبیعتا با توجه به ظرفیت ها و دانش بالای ایران در تولید تسلیحات مختلف، می توان به صادرات آن ها به کشورهای متقاضی پرداخت.

با وجود تشدید تلاش‌های چند ماه اخیر آمریکا  برای تمدید محدویت‌های تسلیحاتی ایران مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ و توسل به راهکارهای مختلف از قطعنامه پیشنهادی در شورای امنیت سازمان ملل گرفته تا لابی و اعمال فشار بر برخی کشورها برای همراهی با آن به منظور جلوگیری از لغو این محدودیت‌ها، این محدودیت‌ها بامداد امروز (یکشنبه) ۱۸ اکتبر/۲۷ میزان ساعت ۳:۳۰ بامداد و در پنجمین سالگرد برجام به صورت خودکار برداشته خواهد شد.

 

کلیدواژه