ادعای وزیر امور خارجه آلمان درباره ضرورت توافق فراتر از برجام با ایران
(last modified 1399-09-15T04:29:00+00:00 )
قوس 15, 1399 08:59 Asia/Kabul
  • ادعای وزیر امور خارجه آلمان درباره ضرورت توافق فراتر از برجام با ایران
    ادعای وزیر امور خارجه آلمان درباره ضرورت توافق فراتر از برجام با ایران

وزیر امور خارجه آلمان در اظهار نظری همسو با سیاست‌ های کاخ سفید مدعی شد غرب به یک توافق هسته‌ ای فراتر از برجام با ایران نیاز دارد که منافعش را تامین کند.

"هایکو ماس" وزیر امور خارجه آلمان در گفت و گو با هفته نامه آلمانی "اشپیگل" همچنین ادعا کرد ایران نباید به هرگونه برنامه موشکی دسترسی داشته و باید نقش دیگری را در منطقه ایفا کند.

ماس این ادعاها را در حالی مطرح کرد که جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که درباره توان موشکی خود مذاکره نخواهد کرد.  

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه نیز در نشست مجازی «گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای» با اشاره به اینکه تهران در خصوص توافقی که قبلاً درباره آن مذاکره کرده است، وارد مذاکره مجدد نخواهد شد، تاکید کرد: اروپا و آمریکا باید متعهد به اجرای برجام باشند و آمریکا هم در جایگاهی نیست که بخواهد در این زمینه شرط‌گذاری کند.

ظریف خاطرنشان کرد: اگر طرف‌های برجام به تعهداتشان‌عمل نکنند، قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ ها و صیانت از حقوق ملت ایران» اجرا خواهد شد.

بر اساس قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» که 9 ماده دارد، دولت ایران موظف است در صورت اجرا نشدن تعهدات کشورهای طرف توافق هسته‌ای، یک ماه پس از تصویب این قانون اجرای داوطلبانه سند پروتکل الحاقی را متوقف کند.

جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به پایبند نبودن طرفهای غربی به تعهدات خود درباره برجام پس از خروج غیرقانونی واشنگتن از این توافق هسته ای، در 5 گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل این توافق را کاهش داد.

بر اساس بندهای 26  و 36  برجام، در صورت پایبند نبودن طرف مقابل به تعهداتش، ایران حق دارد اجرای تعهدات خود را به شکل کلی یا جزئی متوقف کند.

ایران تأکید کرده است در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.

 

کلیدواژه