غریب آبادی: آژانس آغاز تولید اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد را تایید کرد
(last modified 1399-10-16T04:30:00+00:00 )
جدی 16, 1399 09:00 Asia/Kabul
  • غریب آبادی: آژانس آغاز تولید اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد را تایید کرد
    غریب آبادی: آژانس آغاز تولید اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد را تایید کرد

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی در وین،اعلام کرد:آژانس بین المللی انرژی اتمی آغاز تولید اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد توسط ایران را تایید کرد.

«کاظم غریب آبادی»سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی در وین روز دوشنبه با اعلام اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی آغاز تولید اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد را تایید کرده است،گفت:به دنبال ارائه اصلاحیه پرسشنامه اطلاعات طراحی سایت فردو به آژانس و حضور بازرسان در این سایت در صبح امروز برای راستی آزمایی اطلاعات ارائه شده و برداشتن مهر و موم سیلندر حاوی اورانیوم ۴.۱ درصد، مدیرکل آژانس طی گزارشی آغاز تولید اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد را تایید کرد.

غریب آبادی افزود:در این گزارش آمده است که بازرسان آژانس مهر و موم یک سیلندر ۱۳۷.۲ کیلوگرمی اورانیوم ۴.۱ درصد را برداشته و این سیلندر به خط تولید وصل و تولید اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد از سوی ایران آغاز شد.

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی با بیان اینکه این اقدام به دنبال نامه ایران به آژانس صورت گرفته است،گفت:در این نامه آمده است،مطابق مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی ایران و به منظور پایبندی به این مصوبه، سازمان انرژی اتمی ایران قصد دارد اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد را در کارخانه غنی سازی سوخت فردو تولید نماید.

قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها شامل 9 ماده است که الزام دولت جمهوری اسلامی ایران برای غنی سازی 20 درصد، افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده سطح پایین جمهوری اسلامی و بهره گیری سازمان انرژی اتمی ایران از نسل جدید سانترفیوژهای IR2M  و IR6 از جمله موارد این قانون است.

کلیدواژه