قالیباف: قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها، به دنبال خروج از برجام نیست
(last modified 1399-10-24T03:47:10+00:00 )
جدی 24, 1399 08:17 Asia/Kabul
  • قالیباف: قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها، به دنبال خروج از برجام نیست
    قالیباف: قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها، به دنبال خروج از برجام نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران با اشاره به ضرورت مقابله با زیاده‌خواهی‌های برخی کشورها گفت: قانون «اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» به دنبال خروج از برجام نیست.

«محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی (KHAMENEI.IR) که روز سه شنبه منتشر شد، یادآور شد: برخی مواد برجام این اختیار را به همه‌ی اعضا داده که چنانچه هر کدام از اعضا به تعهدات خود عمل نکردند، طرف مقابل هم به تعهد خود عمل نکند.

قالیباف با بیان اینکه فلسفه‌ اصلی برجام رفع همه تحریم‌هایی است که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها ایجاد کرده بودند، افزود: ایران در چارچوب برجام به تعهدات خود عمل کرد، ولی آمریکا و کشورهای اروپایی به تعهدات خودشان عمل نکردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران با تاکید بر اینکه برگشت آمریکا به برجام برای تهران موضوعیت ندارد، خاطرنشان کرد: آمریکا مکلف است تحریم‌هایی که با خروج از برجام وضع کرده است را لغو کند و به تعهداتی که در برجام عمل نکرده بر اساس تعهدات برجام عمل کند.

قالیباف با اشاره به ضرورت لغو تحریم‌ها به صورت عملی، تصریح کرد: ایران باید به صورت روشن در حوزه‌ اقتصادی، عادی و روان کارش را انجام دهد، نفت را صادر کند و سایر صادرات و واردات را انجام دهد؛ سیستم بانکی بتواند به طور معمول کار خود را انجام دهد و دارایی‌ها و نقدینگی‌هایی که ایران در کشورهای مختلف دارد، آزاد بشوند.

با تداوم ناکامی کشورهای اروپایی در اجرای تعهدات برجامی‌شان، مجلس شورای اسلامی ایران یکم دسامبر 2020، قانون 9 ماده‌ای «اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» را تصویب کرد.

الزام دولت جمهوری اسلامی ایران برای غنی‌سازی 20 درصد، افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده سطح پایین و بهره‌گیری سازمان انرژی اتمی ایران از نسل جدید سانترفیوژهای IR2M  و IR6، از جمله بندهای قانون «اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» است.

کلیدواژه