رایزنی های هیات ایرانی با هیأت های روسیه و سازمان ملل در سوچی
(last modified 1399-11-29T05:09:54+00:00 )
دلو 29, 1399 09:39 Asia/Kabul
  • رایزنی های هیات ایرانی با هیأت های روسیه و سازمان ملل در سوچی
    رایزنی های هیات ایرانی با هیأت های روسیه و سازمان ملل در سوچی

هیات جمهوری اسلامی ایران به ریاست "علی اصغر خاجی" دستیار ارشد وزیر خارجه ایران در امور ویژه سیاسی که به منظور شرکت در پانزدهمین نشست بین المللی کارشناسان ارشد کشورهای ضامن روند آستانه به شهر سوچی روسیه سفر کرده، روز سه شنبه به صورت جداگانه با هیأت های روسیه و سازمان ملل متحد در حاشیه این نشست دیدار کرد.

به گزارش رادیودری، هیات ایرانی و هیات روسیه به ریاست "الکساندر لاورنتیف" نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور سوریه در دیدار با یکدیگر به طور مفصل در مورد آخرین وضعیت سوریه از جمله اوضاع میدانی و فرآیند حل و فصل سیاسی بحران این کشور در چارچوب کمیته قانون اساسی سوریه، بحث و تبادل نظر کردند.

خاجی در این دیدار، ضمن تشریح نتایج دیدار اخیر خود از دمشق، بر ضرورت مبارزه با تروریسم در سوریه و همچنین کمک به پیشبرد روند سیاسی این کشور کشور در چارچوب کار کمیته قانون اساسی تأکید کرد. 

لاورنتیف نیز بر لزوم هماهنگی هر چه بیشتر بین ایران و روسیه برای حل و فصل بحران سوریه تاکید کرد.

در دیدار هیات جمهوری اسلامی ایران با هیات سازمان ملل به ریاست،  "گیر پدِرسِن" Geir Pedersen نماینده ویژه دبیرکل  این سازمان در امور سوریه هم طرفین در مورد فرآیند سیاسی سوریه با تاکید بر ضرورت تداوم کار کمیته قانون اساسی این کشور رایزنی و تبادل نظر کردند.  

خاجی در این دیدار با اشاره به نتایج  سفر اخیرش به دمشق و مذاکرات خود با مقامات سوری از جمله "بشار اسد" رئیس جمهور سوریه، بر حمایت ایران از روند حل و فصل سیاسی بحران سوریه و تداوم کار کمیته قانون اساسی این کشور و ادامه حمایت تهران از ماموریت نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه، تأکید کرد. 

دستیار ارشد وزیر خارجه ایران همچنین اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همانطوری که در گذشته از ماموریت نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه حمایت کرده است، همچنان به این حمایت ادامه خواهد داد. 

پدرسون نیز در این دیدار ضمن قدردانی از حمایت های ایران از وی در انجام ماموریتش، بر ضرورت اعتمادسازی بین طرف های سوری و کنشگران بین المللی و همچنین بر لزوم اتخاذ رویکردی جامع برای حل و فصل بحران سوریه، تأکید کرد.

براساس توافق ایران، روسیه و ترکیه در حاشیه نشست کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو، پانزدهمین نشست روند آستانه طی روز سه شنبه و چهارشنبه در شهر سوچی در حال برگزاری است.

ایران، ترکیه و روسیه به عنوان کشورهای ضامن روند آستانه، برای حل بحران سوریه تلاش می کنند.

مذاکرات آستانه از ژانویه 2017 با ابتکار جمهوری اسلامی ایران و همکاری روسیه و ترکیه، با هدف برقراری صلح در سوریه آغاز شده است.

بحران در سوریه از سال 2011 با تهاجم گسترده گروه‎های تروریستی مورد حمایت عربستان، آمریکا و متحدانشان برای تغییر معادلات منطقه به نفع رژیم صهیونیستی آغاز شده است.

کلیدواژه