ثور 28, 1400 08:30 Asia/Kabul
  • رویترز: آمریکا برای بازگشت به برجام باید تحریم‌ها علیه ۷۰۰ فرد و نهاد را رفع کند
    رویترز: آمریکا برای بازگشت به برجام باید تحریم‌ها علیه ۷۰۰ فرد و نهاد را رفع کند

یک رسانه بریتانیایی بازگشت آمریکا به برجام را منوط به رفع تحریم‌های وضع‌شده در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ علیه ۷۰۰ فرد و نهاد مرتبط با ایران خواند.

خبرگزاری رویترز نوشت این آمار را بر اساس شمارش تحریم‌های وضع‌شده توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا بعد از خروج این کشور از برجام به دست آورده است.

این آمار در حالی ارائه می‌شود که «عباس عراقچی»، معاون وزیر امور خارجه ایران ماه پیش تعداد تحریم‌هایی که آمریکا باید رفع کند را ۱۵۰۰ مورد عنوان کرده بود.

«جان اسمیت» مدیر دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری آمریکا بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ موج تحریم‌های ترامپ را از لحاظ دامنه در تاریخ معاصر آمریکا بی‌سابقه توصیف کرده است.

اسمیت که اکنون یکی از شرکای شرکت حقوقی «موریسون و فورستر» است، در خصوص این تحریم‌ها گفت: هدف قرار دادن نهادهای ایرانی به دلیل ادعایی حمایت از تروریسم یا به دلیل ارتباط با نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی احیای توافق را سخت‌تر کرده است.

بر اساس این گزارش، یکی از موانع عمده در گفت‌وگوهای وین که هنوز رفع نشده، آنچه باید در خصوص تحریم‌های بانک مرکزی ایران انجام شود، است. این تحریم‌ها در سال ۲۰۱۲ اعمال شد و بعد طبق توافق هسته‌ای لغو شد و با خارج شدن ترامپ از توافق بازگشت.

در حال حاضر مذاکراتی در وین میان ایران و گروه 1+4 برای یافتن راه حلی در جهت واداشتن آمریکا به عمل به تعهدات برجامی در جریان است که به دلیل کارشکنی آمریکایی ها، هنوز به نتیجه نرسیده است.

جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است، هنگامی به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت که آمریکا همه تحریم‌ های ضد ایرانی را در عمل لغو کند و این لغو تحریم‌ها مورد راستی آزمایی ایران قرار گیرد.

 

کلیدواژه