پمپئو: افزایش سطح غنی‌سازی، اشتباه بودن خروج از برجام را اثبات نمی‌کند
(last modified 1400-04-04T05:55:15+00:00 )
سرطان 04, 1400 10:25 Asia/Kabul
  • پمپئو: افزایش سطح غنی‌سازی، اشتباه بودن خروج از برجام را اثبات نمی‌کند
    پمپئو: افزایش سطح غنی‌سازی، اشتباه بودن خروج از برجام را اثبات نمی‌کند

وزیر خارجه سابق آمریکا برای دفاع از سیاست شکست خورده دونالد ترامپ در قبال تهران گفت، افزایش سطح غنی‌سازی ایران، اشتباه بودن خروج از برجام را اثبات نمی‌کند.

«مایک پمپئو» وزیر خارجه سابق آمریکا در گفتگو با جروزالم‌پست گفت: بازگشت دولت بایدن به برجام، در شرایطی که می‌بیند جمهوری اسلامی ظرف فقط چند ماه توانسته خودش را از قید محدودیت‌های هسته‌ای رها کند اقدامی احمقانه خواهد بود.

«مایک پمپئو» یکی از طراحان سیاست موسوم به «فشار حداکثری» علیه ایران بود که بعد از خروج آمریکا از برجام در دستور کار دولت این کشور به ریاست «دونالد ترامپ» قرار گرفت. او و ترامپ امیدوار بودند این سیاست بتواند ایران را به حضور در پای میز مذاکره برای گفت‌وگو بر سر توافقی جدید به جای برجام مجاب کند.

ترامپ در حالی ۲۰ ژانویه سال جاری میلادی/ 1 دلو 1399 از قدرت کنار رفت که در تحقق اهداف ضد ایرانی‌اش کاملاً ناکام ماند. دولت پیشین ایالات متحده در داخل آمریکا نیز به دلیل نداشتن راهبرد در قبال ایران، دامن زدن به تنش‌ها با ایران، از بین بردن آثار تحریم‌ها به دلیل استفاده مفرط از آنها و پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران در دوران ۴ ساله حضورش در کاخ سفید به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

مقام‌های دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده و گفته‌اند قصد دارند آمریکا را به برجام بازگردانند. با وجود این، دولت بایدن تا کنون اقدام موثری برای بازگشت به این توافق انجام نداده است.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده تنها در صورتی که واشنگتن، به صورت قابل راستی‌آزمایی به تمامی تعهداتش عمل کند اقداماتی را که در واکنش به نقض عهد طرف‌های غربی در جهت کاهش تعهدات برجامی‌اش در پیش گرفته به عقب برخواهد گرداند.

شکست سیاست «فشار حداکثری» آمریکا در برابر «مقاومت حداکثری» ایران

کلیدواژه