امیرعبداللهیان: مذاکرات وین باید منافع ایران را تامین کند
(last modified Fri, 03 Sep 2021 06:54:23 GMT )
سنبله 12, 1400 11:24 Asia/Kabul
  • امیرعبداللهیان: مذاکرات وین باید منافع ایران را تامین کند
    امیرعبداللهیان: مذاکرات وین باید منافع ایران را تامین کند

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه شب در توییتر با اشاره به تماس تبریک وزرای خارجه آلمان، فرانسه و اتریش اظهار داشت، در گفت وهای تلفنی با وزرای خارجه این 3 کشور تأکید کرده است مذاکرات وین باید منافع و حقوق ایران را تأمین کند.

به گزارش رادیودری، "حسین امیرعبداللهیان" با تاکید بر اینکه رفتار غیرمسئولانه و بی‌عملی اتحادیه اروپا باید پایان یابد، افزود: در این تماس ها درخصوص سیاست خارجی متوازن و تنظیم روابط با اتحادیه اروپا، ارسال واکسن، افغانستان، تحولات منطقه و برجام بحث و رایزنی شد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در گفت و گوی تلفنی با "هایکو ماس" همتای آلمانی خود با تاکید بر اینکه اصل گفت وگوهای وین قابل قبول است و انجام می شود، به تروئیکای اروپایی توصیه کرد، رفتار خود را تغییر داده و به بی عملی در اجرای تعهدات خود ذیل برجام خاتمه دهند.

"امیرعبداللهیان" همچنین روز چهارشنبه در گفت‌ وگوی تلفنی با "ژان ایو لودریان" وزیر خارجه فرانسه با تاکید بر اینکه اروپا و آمریکا باید به تعهدات برجامی شان بازگردند، تصریح کرد: ایران در مذاکراتی حضور می‌یابد که نتایج ملموسی را در تامین حقوق و منافع مردم ایران داشته باشد.

تا کنون شش دُور مذاکره با هدف بازگشت آمریکا به برجام در شهر وین با حضور کشورهای باقیمانده در این توافق به انجام رسیده است؛ تهران در این ارتباط اعلام کرده است که لغو تمامی تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی واشنگتن و راستی آزمایی آنها شرط رسیدن به توافقی در این راستا خواهد بود.

"دونالد ترامپ"، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، می 2018  به صورت یکجانبه و غیرقانونی از برجام خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.

مقام‌های دولت "جو بایدن"، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده و گفته‌اند قصد دارند آمریکا را به برجام بازگردانند؛ اما تاکنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند.

تروئیکای اروپایی یعنی آلمان، بریتانیا و فرانسه هم بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام (8 می 2018) وعده دادند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا،  به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل  نکردند.

مقامات جمهوری اسلامی ایران از ابتدای دور جدید مذاکرات در وین بارها اعلام کرده‌اند که بایستی همه تحریم‌های اعمال شده آمریکا لغو شود و پس از راستی آزمایی، ایران نیز تعهداتش را اجرایی خواهد کرد.

نماینده مجلس ایران: مذاکرات وین باید منافع ایران را در بالاترین سطح تامین کند 

کلیدواژه