امیرعبداللهیان: طرف غربی واقع‌بینانه برخورد کند می‌توان به مرحله توافق نهایی رسید
(last modified 1400-12-04T06:57:07+00:00 )
حوت 04, 1400 11:27 Asia/Kabul
  • امیرعبداللهیان: طرف غربی واقع‌بینانه برخورد کند می‌توان به مرحله توافق نهایی رسید
    امیرعبداللهیان: طرف غربی واقع‌بینانه برخورد کند می‌توان به مرحله توافق نهایی رسید

وزیر امورخارجه ایران اگر طرف غربی بخواهد به آنچه بر سر میز مذاکره در وین جریان دارد، واقع‌بینانه برخورد کند در کمتر از چند ساعت می‌توان به مرحله توافق نهایی رسید.

رایزنی‌ها در هتل کوبورگ شهر وین در چارچوب دور هشتم مذاکرات وین بین ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) و هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در جریان است.
مذاکرات در وین به دلیل ابتکار تیم مذاکره کننده ایران، پیشرفت‌هایی را تجربه کرده است اما تعلل طرف‌های غربی به ویژه دولت «جو بایدن» برای جبران اقدامات غیرقانونی دولت پیشین آمریکا و تداوم کارزار فشار حداکثری، منجر به تردیدهایی در جدیت این کشور برای بازگشت به برجام و طولانی شدن روند گفت‌ وگوها شده است.
جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر بارها اعلام کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق برجام را نقض کرده است باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و اجرای تعهداتش مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد.


«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امورخارجه ایران در گفت‌وگو با "یورونیوز" با بیان اینکه ایران در مذاکرات وین انعطاف‌های زیادی نشان داده است، تصریح کرد: از نظر ایران تعیین زمان توافق در اخیتار طرف غربی است و به واقع‌بینی و ابتکار عمل طرف غربی بستگی دارد.


وزیر امورخارجه ایران تاکید کرد: ایران با جدیت در وین بر سر میز مذاکره می‌ماند؛علی‌رغم این‌که طرف‌های غربی چند بار در مذاکرات و در مراحل سخت اعلام کردند که شاید مجبور به ترک میز مذاکره شوند.
امیرعبداللهیان با بیان اینکه آمریکا در مذاکرات برجام محدودیت‌هایی ایجاد کرده است، افزود: به‌طور مکرر اعلام می‌کنند که «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا برای رسیدن به یک توافق خوب حسن نیت دارد، اما وقتی با رفتار طرف آمریکایی مقایسه می‌شود، دچار نوعی تناقض می شوید.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با بیان اینکه تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا و بی‌عملی سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان از سال ۲۰۱۵ تاکنون برای ایران مشکللاتی ایجاد کرده است، افزود: علی‌رغم همه تلاش‌هایی که حتی در دورهٔ مدیریت ترامپ در آمریکا و در سیاست فشار حداکثری او ضد جمهوری اسلامی ایران اعمال شد، چیزی به نام انزوای ایران نتوانست شکل بگیرد.
وزیر امورخارجه ایران همچنین درباره سیاست تهران در قبال دولت موقت طالبان در افغانستان گفت: ملاک جمهوری اسلامی ایران برای به‌رسمیت شناختن وضعیت جدید در افغانستان، تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام است.
امیرعبداللهیان افزود:جمهوری اسلامی ایران ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد و روزانه بیش از پنج هزار زن و مرد و کودک آوارهٔ افغان به سمت مرزهای ایران می‌آیند؛ به دلیل مسائل امنیتی که در مرزهای دوکشور وجود دارد ایران با هیئت حاکمه موقت افغانستان ارتباط دارد اما درباره به‌ رسمیت‌ شناختن‌ طالبان به صراحت به آنها گفته‌ شد که این امر منوط به تشکیل دولت فراگیر است.

امیرعبداللهیان: دست ایران به سمت همسایگان گشوده است

کلیدواژه