حمل 25, 1401 18:36 Asia/Kabul

مراسم بزرگداشت شهدای روحانی حمله تروریستی در حرم رضوی امروز با حضور گسترده مهاجران افغان در مشهد برگزار شد.

به گزارش رادیو دری، در این مراسم که در حسینیه هراتی ها در مشهد مقدس برگزار شد، افزون بر قشرهای مختلف مهاجران افغان مقیم مشهد، شماری از نمایندگان مجلس و وزارت خارجه ایران و علمای شیعه و سنی هر دو کشور حضور داشتند.

مصباح هراتی از علمای افغانستانی مقیم اروپا  در این مراسم گفت: شهادت دو روحانی مجاهد و بی حرمتی به حرم حضرت رضا (ع) با هدف ایجاد اختلاف و نفاق، دو ملت ایران و افغانستان را بسیار متاثر کرد.

مصباح هراتی، پخش تصاویر آزار و اذیت مهاجران افغان در ایران را کار دشمنان دوستی دو ملت دانست و تاکید کرد: چنین اقداماتی هیچ خللی در روابط ایران و افغانستان ایجاد نخواهد کرد.

عبدالله آرزو از استادان دانشگاههای افغانستان هم در این مراسم حادثه تروریستی حرم رضوی و نیز تعرض به نهادهای دیپلماتیک ایران در افغانستان را توطئه خارجی دانست و افزود: این حادثه ها منتسب به یک جغرافیای فکری است که بر کسی پوشیده نیست.

وی تاکید کرد:  این حوادث بر روابط تاریخی ، تمدنی و اعتقادی دو ملت ایران و افغانستان نمی تواند اثر بگذارد.

عبدالله آرزو، بی حرمتی به آستان مقدس حضرت رضا (ع) را عملی شنیع توصیف و اضافه کرد: بی ادبی جمع اندکی  به مکان های دیپلماتیک ایران در افغانستان شایسته ملت مسلمان افغانستان نبوده است.

در پایان حاضران در این گردهمایی با صدور بیانیه ای حوادث تلخ اخیر و تفرقه افکنی در روابط دو ملت ایران و افغانستان را محکوم کردند.

سه شنبه هفته گذشته در یک جنایت تروریستی در حرم مطهر رضوی یک عامل تکفیری به سه روحانی فعال در عرصه های محرومیت زدایی با سلاح سرد حمله کرد.

 در این حادثه دو تن از روحانیان به درجه والای شهادت رسیدند و یکی از آنان زخمی شد.

مسوولان امنیتی ایران یک تبعه خارجی ازبک تبار را که تحت تاثیر تفکرات تکفیری بوده است عامل این حمله معرفی کرده اند.

همچنین در پی این حادثه، پخش مشکوک تصاویری جعلی در فضای مجازی  از آزار مهاجران افغان در ایران موجب تجمع اعتراض آمیز عده ای مقابل سفارت ایران در کابل و کنسولگری ایران در هرات و سنگ پرانی به سمت این دو مکان دیپلماتیک شد.

مهاجران افغان در مشهد، مقام روحانیان شهید حرم رضوی را گرامی می دارند

 

کلیدواژه