حمل 28, 1401 06:36 Asia/Kabul
  • سخنگوی دولت ایران: ایران در شرایط تحریم هم میزبان مهاجران افغانستانی بوده است
    سخنگوی دولت ایران: ایران در شرایط تحریم هم میزبان مهاجران افغانستانی بوده است

سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران شنبه شب در توییتر در واکنش به قصد بریتانیا برای انتقال پناهجویان مقیم این کشور به "رواندا" تصریح کرد، ایران سال‌ها در شرایط تحریمی و بدون کمک‌های بین‌المللی میزبان مهاجران افغانستانی بوده است.

دولت بریتانیا اعلام کرده است قصد دارد برای مقابله با روند فزاینده مهاجرت به این کشور از مسیر پر خطر گذرگاه کانال مانش، پناهجویان را به  کشور آفریقایی رواندا منتقل کند.

"بوریس جانسون" نخست وزیر بریتانیا این اقدام را که ابعاد حقوقی آن چندان روشن نیست، در راستای مقابله با قاچاقچیان دانسته است.

به گزارش رادیو دری، "علی بهادری جهرمی" سخنگوی دولت ایران در توییتر نوشت: «در حالی که بریتانیا با ادعاهای حقوق بشری قصد دارد پناهجویان را به رواندا بفرستد، ایران سال‌ها حتی در شرایط تحریمی و بدون کمک‌های رایج بین‌المللی میزبان مهاجران و پناهجویان افغانستانی بوده است.»

"سعید خطیب زاده" سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران هم  روز جمعه طرح اعلامی دولت بریتانیا برای اعزام اجباری پناهجویان مقیم این کشور به رواندا را فرار از تعهدات و مسئولیت‌های بین‌المللی این کشور دانست و گفت: اعزام اجباری پناهجویان مقیم بریتانیا به رواندا مغایر با روح و متن کنوانسیون پناهندگان است.

خطیب زاده در ادامه بیان اینکه کالا انگاری پناهجویان و نیز اعمال خشونت و رفتارهای تحقیر آمیز علیه آنها مغایر با کرامت انسانی است، افزود: طرح دولت بریتانیا برای اخراج پناهجویان در حالی است که این کشور و سایر کشورهای غربی همواره تلاشهای جمهوری اسلامی ایران در مدیریت و رسیدگی به میلیونها مهاجر و پناهنده را نادیده می گیرند. 

قصد بریتانیا برای انتقال پناهجویان مقیم این کشور به "رواندا" در حالی است که اغلب پناهجویان در سراسر جهان به دلیل حملات نظامیِ خارجی که برخی از آنها با حمایت یا سرکردگی آمریکا، بریتانیا و فرانسه راه افتاده اند، آواره شده اند. 

ایران بزرگترین میزبان پناهندگان افغانستانی در جهان

تلاش برای بهبود شرایط مهاجران در جهان

کلیدواژه