تاکید ایران و هند بر تسریع در اجرای توافقنامه‌های توسعه بندر چابهار
(last modified 1395-09-08T06:16:08+00:00 )
قوس 08, 1395 10:46 Asia/Kabul
  • تاکید ایران و هند بر تسریع در اجرای توافقنامه‌های توسعه بندر چابهار

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و سفیر هند در تهران بر تسریع در اجرای توافقنامه‌های همکاری اقتصادی دو کشور در بندر چابهار، جنوب شرق ایران، تاکید کردند.

به گزارش ایرنا؛ "غلامحسین شافعی" رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران روز یکشنبه در دیدار «سوراب کومار» سفیر هند در تهران، روابط  دو کشور را راهبردی خواند و افزود: هند باید درچارچوب توافق‌های امضاء شده بین دو کشور برای توسعه بندر چابهار، سریع وارد عمل شود.

شافعی افزود: سفر تابستان گذشته "نارندرا مودی" Narendra Modi نخست‌وزیر هند به ایران، فصل جدیدی از روابط اقتصادی و سیاسی را گشود که نشان‌دهنده عزم سران دو کشور برای توسعه مناسبات است. 

رییس اتاق ایران برقراری خط دریایی و هوایی مستقیم بین ایران و هند را در روند همکاریهای اقتصادی دو کشور تاثیرگذاردانست و گفت: شرکت‌های ایرانی که در کشورهای آسیای مرکزی مانند قزاقستان و ازبکستان فعالیت دارند، می‌توانند کالاهای اصیل هندی را به این کشورها صادر کنند. 

سفیر هند در تهران نیز در این دیدار از برنامه‌ریزی برای بازگشایی دفتر نمایندگی کنفدراسیون اتاق‌های بازرگانی این کشور در تهران تا پایان امسال خبر داد و گفت: هند پیگیر اجرای تفاهمنامه‌ها برای توسعه بندر چابهاراست.

سوراب کومار با اشاره به سرمایه‌گذاری هند برای تاسیس دو کارخانه تولید اوره، آمونیاک و همچنین تولید آلومینیوم در چابهار افزود: برای اجرای پروژه اول یک شرکت هندی با سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در حال مذاکره است.

توافق‌نامۀ بندر چابهار بین ایران، افغانستان و هند تابستان گذشته با حضور حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان و نخست‌وزیر هند در تهران امضاء شد.

کلیدواژه