امیرعبداللهیان:سیاست خارجی دولت ایران بر پایه دیپلماسی پویا و تعامل هوشمند است
(last modified 1401-04-31T06:30:54+00:00 )
سرطان 31, 1401 11:00 Asia/Kabul
  • امیرعبداللهیان:سیاست خارجی دولت ایران بر پایه دیپلماسی پویا و تعامل هوشمند است
    امیرعبداللهیان:سیاست خارجی دولت ایران بر پایه دیپلماسی پویا و تعامل هوشمند است

وزیر امور خارجه ایران گفت: سیاست خارجی دولت سیزدهم ایران بر پایه سیاست خارجی متوازن، دیپلماسی پویا و تعامل هوشمند است.

توسعه روابط با همسایگان و کشورهای منطقه و دوست، اولویت اصلی سیاست خارجی دولت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران اعلام شده است.

ایران به‌سبب موقعیت جغرافیایی، 15 کشور را در همسایگی خود دارد و فعال کردن همه ظرفیت‌های اقتصادی، تجاری، صنعتی، فرهنگی و گردشگری در روابط با همسایگان و کشورهای منطقه، به توسعه مناسبات دو و چند حانبه منجر می‌‌شود و تحقق این مهم به‌نفع صلح و امنیت منطقه‌ای است.

در همین راستا و به گزارش رادیو دری، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران دیشب(پنجشنبه) در گفت و گو با شبکه یک تلویزیون ایران با بیان اینکه اولویت اساسی سیاست خارجی دولت ایران، همکاری و تعامل هر چه بیشتر با همسایگان است،افزود: آسیا به عنوان پدیده نوظهور قرن جاری ظرفیت‌های فراوانی دارد که بخشی از آن شامل همسایگان می‌شود.

امیرعبداللهیان همچنین در خصوص حجم مبادلات تجاری ایران گفت: در بعضی از حوزه‌ها در کمترین حالت ۳۶ درصد و دربیشترین حالت ۵۷۰ درصد افزایش حجم تبادل تجاری را داشتیم لذا در حوزه ارز آوری در دولت توانستیم بستری را برای وزارتخانه، دستگاه‌های اقتصادی و از جمله بخش خصوصی فراهم کنیم.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به جنگ و بحران در اوکراین و تاثیر آن بر شرایط بین المللی افزود: بعد از تحولات مربوط به جنگ و بحران در اوکراین و تحولات ناشی از تبعات کووید ۱۹ در جهان، دو موضوع امنیت انرژی و امنیت غذایی از نگرانی‌های جدی است که در جهان و در بخش‌هایی از منطقه ما به وجود آمده که در هر دوی این حوزه ها، ایران موقعیت برتر را دارد.

امیر عبداللهیان افزود: در بحث انرژی یکی از دارندگان منابع بزرگ نفت و گاز در منطقه و جهان هستیم و در بحث امنیت غذایی مسیر ترانزیتی ایران ظرفیت بسیار خوبی را فراهم کرده است.

امیر عبداللهیان: ملت ایران، امنیت ملی و مردم سالاری دینی را بر سیاست مزورانه آمریکا ترجیح می دهند

کلیدواژه