میزان 08, 1401 12:26 Asia/Kabul
  • ایران حمایت شورای امنیت از تعامل سازنده میان سوریه و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی را خواستار شد
    ایران حمایت شورای امنیت از تعامل سازنده میان سوریه و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی را خواستار شد

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد از شورای امنیت سازمان ملل خواست از تعامل سازنده کنونی میان سوریه و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی حمایت کند.

به گزارش رادیو دری، «امیر سعید ایروانی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد با اشاره به تلاش های  سوریه برای اجرای تعهدات خود در کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی تاکید کرد؛ مدیریت این پرونده با رویکرد سیاسی و استاندارد دوگانه، تنها بحث‌ها را از ماهیت فنی آن منحرف کرده و می‌تواند اعتبار و اقتدار شورای امنیت را زیر سئوال ببرد و آن را تضعیف کند.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران که روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل با موضوع تحولات در خاورمیانه (بکار گیری سلاحهای شیمیائی در سوریه) سخن می گفت، افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان قربانی اصلی بیشترین استفاده سیستماتیک از سلاح‌های شیمیایی در تاریخ مدرن، همواره با  قوی ترین واژه ها استفاده از سلاحهای شیمیائی را توسط هرکس، در هر کجا و تحت هر شرایطی محکوم کرده است.

ایروانی افزود: تنها راه تضمین اینکه سلاح‌های شیمیایی هرگز دوباره استفاده نشوند، این است که همه این سلاح‌ها در سطح جهانی حذف و  اقدامات ضروری برای جلوگیری از تولید این قبیل سلاح‌های کشتار جمعی اتخاذ شود.

سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل متحد ابراز امیدواری کرد نشست آتی وزیر امورخارجه سوریه و مدیرکل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی به حل و فصل مسائل موحود بین دو طرف کمک کند. 

اخبار جعلی بکارگیری سلاح شیمیایی از سوی دولت سوریه، همواره بهانه‌ای برای مداخلات و حملات نظامی آمریکا و متحدانش به خاک سوریه و بمباران زیرساخت‌های نظامی و اقتصادی این کشور بوده است.

آمریکا، فرانسه و بریتانیا آوریل 2018 یعنی درست یک هفته پس از طرح اتهام واهی حمله شیمیایی به منطقه "دوما" در غوطه شرقی (7 آوریل) بیش از 100 فروند موشک به مناطق مختلف سوریه شلیک کردند.

این حمله همزمان با آزادسازی کامل غوطه شرقی از اشغال تروریست ها صورت گرفت.

پیش از آن نیز در آوریل 2017 آمریکا به بهانه حمله شیمیایی در "خان شیخون" جنوب ادلب شمال سوریه، به پایگاه هوایی "الشعیرات" در استان حمص سوریه حمله موشکی کرده بود.

آمریکا و متحدانش بشدت نگران شکست تروریست ها در سوریه هستند.

مخالفت ایران با تصمیم سازمان منع سلاح‌های شیمیایی درباره سوریه

کلیدواژه