عقرب 14, 1401 13:09 Asia/Kabul

وزیر امور خارجه ایران گفت: اگر برای جمهوری اسلامی ثابت شود که روسیه از پهپاد ایرانی در جنگ علیه اوکراین استفاده کرده است، به آن بی‌تفاوت نخواهد بود.

به گزارش رادیو دری، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر اینکه موضع جمهوری اسلامی درباره جنگ روسیه و اوکراین توقف جنگ و بازگشت طرفین به مذاکره است اظهار کرد: این هیاهویی که برخی از کشورهای غربی به راه‌انداخته‌اند که جمهوری اسلامی ایران برای کمک به جنگ اوکراین، موشک و پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است، در بخش موشکی کاملاً غلط و در مسائل مربوط به پهپاد، درست است.

امیرعبداللهیان افزود: ایران مقدار محدودی پهپاد ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار داده‌ است.

وی در عین حال اظهار کرد: با وزیر خارجه اوکراین توافق شده تا اگر مستندی در اختیار دارد که روسیه از پهپاد ایرانی در اوکراین استفاده کرده است، آن را در اختیار جمهوری اسلامی قرار دهد.

وزیر امور خارجه ایران گفت: «ایران و اوکراین چنین قراری را دو هفته پیش در یک کشور اروپایی گذاشتند و هیأت دفاعی و سیاسی ایران به آن کشور اروپایی رفت، اما طرف اوکراینی حضور پیدا نکرد.»

امیرعبداللهیان درباره علت حضور نیافتن طرف اوکراینی در این نشست افزود: «آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی و به‌طور ویژه آلمان از اوکراین خواسته بودند تا در این جلسه شرکت نکند.

وی اضافه کرد: آنها به مقامات اوکراینی گفته بودند در حالی که ما می‌خواهیم ایران  را به خاطر واگذاری پهپاد به روسیه تحریم کنیم، شما می‌خواهید با ایرانی‌ها در یک کشور اروپایی قهوه بنوشید!

با گذشت 9 ماه از جنگ اوکراین، ارسال تسلیحات کشورهای غربی برای این کشور همچنان ادامه دارد.

کشورهای اروپایی و غربی به ویژه آمریکا با تشدید فشار تحریم‌ها علیه روسیه و عرضه انواع سلاح‌های سبک و سنگین به کی‌یف، نه تنها گامی برای پایان دادن به جنگ اوکراین برنداشتند، بلکه بیش از پیش به آتش درگیری ها در این کشور دامن زده‌ اند.

 امیرعبداللهیان: ارسال سلاح علیه اوکراین، سیاست ایران نیست

امیرعبداللهیان: ایران آماده بررسی ادعای فروش پهپاد در جلسه با اوکراین است

امیرعبداللهیان: ایران به طرفین درگیر در جنگ اوکراین هیچ سلاحی نداده است

کلیدواژه