جایگاه علمی ایران در میان کشورهای اسلامی؛ رتبه اول استنادات و دوم انتشارات
(last modified 1401-09-12T13:46:50+00:00 )
قوس 12, 1401 18:16 Asia/Kabul
  • جایگاه علمی ایران در میان کشورهای اسلامی؛ رتبه اول استنادات و دوم انتشارات
    جایگاه علمی ایران در میان کشورهای اسلامی؛ رتبه اول استنادات و دوم انتشارات

جمهوری اسلامی ایران در میان ۵۷ کشورهای اسلامی به لحاظ تعداد استنادهای علمی دریافتی رتبه اول، به دلیل انتشارات علمی رتبه دوم و به لحاظ شاخص اچ/H رتبه چهارم را کسب کرد.

شاخص اچ/ H که تحت عنوان شاخص هرش نیز شناخته می شود، در سال ۲۰۰۵ توسط جرج هریش J. Hirsch فیزیکدان آرژانتیتی معرفی شد؛ این شاخص توانایی های تولیدات علمی پژوهشگران و میزان اثرگذاری آنها را بررسی و تعیین می کند.

شاخص اچ، شاخصی ترکیبی از تعداد مقالات منتشر شده (کمیت) و تعداد استنادها (کیفیت) است که این مقالات دریافت کرده اند.

به گزارش رادیو دری، احمد فاضل‌زاده رییس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری ایران گفت، تعداد انتشارات و استنادات کشورهای اسلامی به همراه شاخص اچ این کشورها در بازه زمانی ۱۰ ساله اخیر بر اساس پایگاه داده این‌سایت/ InCites بررسی شده است.

رییس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری ایران تصریح کرد، سند نقشه جامع علمی کشور، «دستیابی به جایگاه اول علم و فناوری در جهان اسلام و احراز جایگاه برجسته علمی و الهام‌بخشی در جهان» و نیز «کمک به ارتقای علم و فناوری در جهان اسلام و احیای موقعیت محوری و تاریخی ایران در فرهنگ و تمدن اسلامی» را از اهداف کلان نظام علم و فناوری کشور بیان می کند.

پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران در طول 44 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی به گونه ای است که حتی دشمنان هم به آنها اذعان دارند و نمی توانند آن را انکار کنند.

ارتقای سطح علمی جامعه، افزایش نرخ باسوادی، رشد مراکز علمی مدارس و دانشگاه‌ها، رشد تعداد دانشجویان در رشته‌های مختلف علمی، رتبه برتر ایران در تعداد مقالات و ارجاعات علمی، ثبت اختراعات و برتری در فناوری نانو، هسته‌ای، فضایی و سلول‌های بنیادی از جمله مهم‌ترین دستاوردهای علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود.

 

کلیدواژه