جدی 15, 1401 15:46 Asia/Kabul
  • ایران، اقدام‌ موهن نشریه بدنام \\\
    ایران، اقدام‌ موهن نشریه بدنام \\\"شارلی ابدو\\\" را محکوم کرد

وزارت امورخارجه ایران در واکنش به اقدام اهانت‌بار نشریه بدنام فرانسوی "شارلی ابدو" در بی حرمتی به ساحت مرجعیت سیاسی و مذهبی و نمادهای حاکمیتی و ارزش‌های ملی ایران، انجمن ایران شناسی فرانسه را در تهران تعطیل کرد.

به گزارش رادیو دری، وزارت امور خارجه ایران در بیانیه‌ای با محکوم کردن اقدام‌ موهن نشریه بدنام فرانسوی " شارلی ابدو"  و تاکید بر مسوولیت غیرقابل انکار دولت پاریس در برابر نقض حرمت آزادی، هتک حقوق بشر، اهانت به ارزش های دینی، تعدی به باورهای مذهبی و تهدید حاکمیت ملی دیگر کشورها از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی تحت حاکمیت دولت فرانسه، ضمن بازنگری در مناسبات فرهنگی با فرانسه و بررسی امکان ادامه فعالیت فرهنگی فرانسه در ایران، در گام نخست فعالیت انجمن ایران شناسی فرانسه در ایران را تعطیل کرد.

وزارت خارجه ایران در این بیانیه با تقبیح بی‌عملی ادامه دار مراجع قانونی در فرانسه در مقابله با مظاهر اسلام ستیزی و نفرت پراکنی نژادپرستانه در نشریات فرانسوی، مسوولیت مستقیم دولت فرانسه را برای پاسخگو کردن عاملان و بانیان چنین نفرت پراکنی‌هایی یادآور شده و مقابله جدی با اسلام ستیزی و اسلام هراسی جاهلانه به عنوان مظهر نژادپرستی نهادینه شده در این کشور را خواستار شده است. 

در این بیانیه تاکید شده است: باتوجه به نبود تدابیر منطقی از سوی مقامات فرانسه برای مقابله با نفرت پراکنی و توهین وهتاکی به مقدسات دینی مسلمانان و ارزش‌های اخلاقی و ملی ایرانیان، وزارت امور خارجه ضرورت مقابله جدی با سوءاستفاده از ارزش‌های اصیل آزادی بیان را در سطوح مختلف به طرف فرانسوی منعکس کرده است.

نشریه فرانسوی "شارلی ابدو" در پی اقدام سخیف خود مبنی بر برگزاری یک مسابقه بین‌المللی برای رسم کاریکاتور، ویژه‌نامه روز چهارشنبه (چهارم ژانویه) خود را به انتشار تصاویری به شدت موهن و الفاظ و عباراتی زشت و توهین‌آمیز درباره شخصیت‌ها و ارزش‌های ملی و دینی ایرانیان اختصاص داد.

نشریه شارلی ابدو در سال های گذشته نیز علیه چهره تابناک رسول گرامی اسلام و سایر مقدسات مسلمانان، کاریکاتورهای اهانت باری را منتشر کرده بود.

احضار سفیر فرانسه به وزارت امور خارجه ایران

کلیدواژه