جدی 29, 1401 09:07 Asia/Kabul
  • گفت و گوی تلفنی امیرعبداللهیان و جوزف بورل در پی صدور بیانیه ضد ایرانی پارلمان اروپا
    گفت و گوی تلفنی امیرعبداللهیان و جوزف بورل در پی صدور بیانیه ضد ایرانی پارلمان اروپا

در پی صدور بیش نویس قطعنامه مداخله جویانه و نامتعارف پارلمان اروپا ضد جمهوری اسلامی، وزیر امور خارجه ایران و نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا تلفنی گفت و گو و تبادل نظر کردند.

به گزارش رادیو دری، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امورخارجه ایران در گفت و گوی تلفنی با «جوزپ پورل» Josep Borrell مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ضمن انتقاد شدید نسبت به رویکرد احساسی پارلمان اروپا، آن را رفتارنسنحیده و نادرست دانست.

امیرعبداللهیان افزود: متاسفانه صدور پیش نویس قطعنامه احساسی، تند و غیر حرفه ای پارلمان اروپا ضد ایران در تعارض با عقلانیت سیاسی و مدنیت است.

وزیر امورخارجه ایران با بیان اینکه اقدام پارلمان اروپا در اتهام تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به نوعی شلیک به پای خود اروپاست، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نهاد رسمی و حاکمیتی است که نقش مهم و حیاتی در تامین امنیت ملی ایران و امنیت منطقه، به خصوص در مبارزه با تروریسم داشته و دارد. 

امیرعبداللهیان با اشاره به واکنش قانونی و قوی مجلس شورای اسلامی ایران، به پارلمان اروپایی هشدار داد که به تبعات منفی این رفتار احساسی خود بر اروپا بیندیشند و بر مسیر  دیپلماسی ، تعامل سازنده و عقلانیت تمرکز کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران افزود: ضرورت دارد در دنیای دیپلماسی به امنیت  متقابل احترام گذاشت و به جای پیروی از زبان تهدید و اقدامات غیر دوستانه، افزایش اعتماد متقابل در دستور کار قرار گیرد.

جوزپ بورل نیز گفت: اگرچه پارلمان اروپا یک نهاد کاملا مستقل بوده اما قطعنامه های صادر شده از این نهاد فاقد ظرفیت اجرایی است و صرفا بازتاب دهنده نگرانی های اروپا است. 

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با ابراز خرسندی از دیپلماسی در حال انجام در موضوع توافق هسته‌ای گفت: به تلاش های خود برای نیل به توافق با جمهوری اسلامی ایران ادامه خواهد داد.

اقدام خلاف قاعده پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

کلیدواژه