حوت 10, 1401 15:35 Asia/Kabul
  • کارشناسان علوم دینی: فرمان حکومت طالبان برای منع تحصیل زنان مبنای دینی ندارد
    کارشناسان علوم دینی: فرمان حکومت طالبان برای منع تحصیل زنان مبنای دینی ندارد

کارشناسان در نشست علمی با موضوع منع تحصیل زنان از سوی طالبان، تفسیر حکومت طالبان از آیات قرآن برای منع تحصیل زنان را تفسیر به رأی دانستند و تأکید کردند این تفسیر مبنای علمی ندارد.

به گزارش رادیو دری، نشست «نقد و بررسی ادله منع تحصیل زنان از سوی طالبان افغانستان» امروز چهارشنبه 10 اسفند/حوت به همت  گروه فقه اقتصادی پژوهشگاه فقه معاصر در شهر قم ایران برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ضامن علی حبیبی پژوهشگر دینی در سخنرانی خود در این نشست با اشاره به این که طالبان معتقدند خارج شدن زنان از منزل ولو برای نماز جماعت نیز کراهت دارد، گفت: «فقه طالبانی، یک فقه تکلیف‌محور است که عموم مردم مخصوصا بانوان را مکلف به سکونت در منزل می‌داند؛ حال اینکه باید تحصیل را به عنوان حق در نظر گرفت نه تکلیف و باید نگاه را از تکلیف‌محوری به حق‌مداری تغییر داد.

به گفته وی، آموزه‌های دینی، قرآن کریم و احادیث پیامبر (ص) و معصومین (ع) نشان می دهد که آموزه‌های دینی، تحصیل را به عنوان حق، و بالاتر از آن به عنوان یک وظیفه، برای همه انسان‌ها در نظر می‌گیرند و دانش، معیار ارزشی اسلام است که فارغ از جنسیت است.

حجت الاسلام حبیبی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم (ص) به نقل از ترمذی که ایشان خروج از منزل برای کسب علم را حرکت در راه خدا می دانند، دستورهای طالبان برای منع تحصیل، کار و سفر زنان را نادرست ارزیابی کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد اصغری پژوهشگر دینی و قرآنی نیز در این نشست گفت طالبان از آیه 33 سوره احزاب که خطاب به زنان پیامبر است نتیجه می گیرند که زنان برای حفظ عزتشان نباید از خانه خارج شوند اما این آیه و آیات بعد مختص به زنان پیامبر(ص) هستند و نباید آن را به زنان دیگر تسری داد.

دکتر محمود ویسی عضو هیأت علمی دانشگاه مذاهب اسلامی نیز در این نشست با اشاره به آیه 70 سوره اسراء گفت: در این آیه خداوند می فرماید ما به انسان، کرامت عطا کرده‌ایم؛ یکی از مظاهر کرامت انسانی، علم و علم‌آموزی است و منع تحصیل، با کرامت انسانی که حقی خدایی است تناقض دارد.

وی افزود علم آموزی در عین حال که یک حق برای همگان است یک تکلیف هم هست.

عضو هیئت علمی دانشگاه مذاهب اسلامی تأکید کرد: آموزش دو رکن شامل یادگیری و یاد دادن دارد و در حدیث صحیح پیامبر (ص) هم به آن اشاره شده که هیچ استثنای جنسیتی نیز در آن وجود ندارد بلکه بر عموم مردم دلالت می کند و همچنین، منع تحصیل زنان در تضاد با عدالت و مساوات است در حالی‌که قرآن بر عدالت و مساوات تأکید دارد.

کلیدواژه