جوزا 23, 1402 13:23 Asia/Kabul
  • ایران، حقابه مرزی را جدا از مسائل سیاسی پیگیری می‌کند
    ایران، حقابه مرزی را جدا از مسائل سیاسی پیگیری می‌کند

مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک شرکت منابع آب ایران گفت: بحث‌های مربوط به آب با کشورهای مشترک‌المنافع در حوزه رود ارس جدا از مسائل سیاسی پیگیری می‌شود. ​​​​​​​

به گزارش رادیو دری، «جبار وطن فدا» مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک شرکت منابع آب ایران روز سه‌شنبه در نشست با مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در شمال غرب ایران افزود: با توجه به سه عامل تغییرات گسترده اقلیمی و خشکسالی، افزایش تقاضا برای آب با افزایش جمعیت و ساخت و سازهای بالادست از سوی دولت‌های همجوار در رودخانه‌های مرزی، در سال های اخیر تلاش برای دسترسی و بهره‌برداری بیشتر از آب‌های مشترک از سوی کشورهای ذی‌نفع رو به افزایش بوده است.

وطن فدا تصریح کرد: بحران‌های آبی معضلاتی فراملی هستند و برون‌رفت از آنها نیازمند عزم فراملی و همکاری کشورهای مشترک‌المنافع (همسود) در قالب کنوانسیون‌های مشترک و چندجانبه است.

مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک شرکت منابع آب ایران افزود: مدل‌های بهره‌برداری گذشته پاسخگوی نیازهای فعلی کشورهای مشترک‌المنافع نبوده و سازوکارهای بین‌المللی جدید در بحران‌های آبی باید تنظیم شود.

حقابه هیرمند؛ محور رایزنی کاظمی قمی با وزیر خارجه طالبان

امیرعبداللهیان: مشکل حقابه هیرمند با بیانیه سیاسی حل نمی‌ شود

کلیدواژه