سنبله 25, 1402 09:47 Asia/Kabul
  • برگزاری مراسم خطبه‌ خوانی شب شهادت امام رضا (ع) در حرم مطهر رضوی
    برگزاری مراسم خطبه‌ خوانی شب شهادت امام رضا (ع) در حرم مطهر رضوی

مراسم خطبه‌ خوانی شب شهادت امام رضا (ع) با حضور گسترده خادمان، زائران و مجاوران در صحن پیامبر اعظم (ص) حرم مطهر رضوی برگزار شد.

به گزارش رادیو دری، این مراسم نورانی با شعار «آرام جان‌ها» و با قرائت آیات نورانی کلام الله وحی توسط جلیل اشرفی آغاز شد و پس از آن مهدی رسولی به مرثیه سرایی پرداخت.

حجت الاسلام احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی در این مراسم گفت: «یکی از اوصاف اهل بیت (ع) صفت مُحب بودن است. آنان محب قرآن، دین ارزش‌ها و فضیلت‌ها بودند.»

وی ملاک ایمان را درجه محبت به خدا و اولیای الهی دانست و گفت: «اگر اهل بیت (ع) را دوست داریم باید هر چیزی که آن‌ها را برنجاند را ترک کنیم و هرچه می‌پسندند و رضایت و خشنودی آن‌ها را جلب می‌کند انجام دهیم.»

حجت الاسلام مروی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت زیارت همراه با معرفت، اظهار داشت: «باید سلوک، اخلاق، ادب و عبادت و تواضع رضوی و رسیدگی به نیازمندان را که سیره همه اهل بیت بوده را در زندگی پیاده کنیم تا زائر تلقی شویم.»

در بخش پایانی مراسم خطبه خوانی، عزاداری و شمع گردانی خدام با نوحه خوانی احمد ابراهیمی انجام شد و خطبه شب شهادت را حجت الاسلام والمسلمین جعفر اسلامی قرائت کرد.

مراسم خطبه‌خوانی آیینی سنتی است که همه ‌ساله در شب عاشورای حسینی و شب شهادت امام رضا (ع) در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود و در قالب این مراسم، تولیت و خدام آستان قدس رضوی در حالی که شمع‌های روشن در دست دارند، با مرثیه‌سرایی و عزاداری و قرائت خطبه ویژه این شب، فرارسیدن ایام عزا را به محضر حضرت امام رضا(ع) تسلیت می‌گویند.

خطبه این مراسم شامل شهادت به یگانگی ذات اقدس الهی، حمد و ستایش پروردگار یکتا و درود و رحمت بر رسول اکرم (ص) و هم‌چنین سلام و درود بر ائمه معصومین (ع)، شهدا و امام راحل و آرزوی سلامتی و طول عمر مقام معظم رهبری است.

آیین خطبه خوانی شب عاشورا در حرم مطهر رضوی برگزار شد