ضرورت همافزایی و توسعه همکاری وزارت گردشگری ایران و معاونت برونمرزی صدا وسیما
در نشست هماندیشی مدیران وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران با مدیران معاونت برونمرزی سازمان صداو سیما بر اهداف و ماموریتهای مشترک دو دستگاه تاکید شد.
به گزارش رادیو دری، نشست هماندیشی مدیران وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با مدیران معاونت برون مرزی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران روز سهشنبه در سالن فجر وزارتخانه گردشگری برگزار شد.
سید امین صانعی مهری معاون روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی برگزاری این نشست را در راستای ارتقای همکاری با شبکههای برونمرزی برای معرفی ظرفیتهای سه حوزه ماموریتی وزارتخانه مفید دانست.
او با اشاره به اقدامات وزارتخانه از ساختارمند کردن صدور مجوز برای فعالیت تولیدکنندگان محتوا و اینفلوئسرهای گردشگری، فعالیت و معرفی جاذبههای ایران در ۱۰۰ شبکه مجازی، معرفی اماکن ایران در سایت ویزیت ایران به پنج زبان رایج دنیا، معرفی جاذبههای تاریخی و گردشگری با عنوان ایرانبین در بیلیوردهای سطح شهر تهران، ساخت برنامه و مسابقه ایرانبین بهمنظور آشنایی با ظرفیت استانهای مختلف، تولید کلیپ جاذبههای گردشگری ۳۱ استان و اهدا به نمایندگان حاضر در اجلاس عمومی سازمان جهانی گردشگری در ازبکستان بهعنوان برخی اقدامات وزارتخانه در حوزه اطلاعرسانی اشاره کرد.
معاون روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی با اشاره به استفاده از ظرفیتهای موجود در معاونت برونمرزی ابراز امیدواری کرد که با ایجاد همافزایی در راستای تحقق اهداف دو دستگاه عملکرد موفقی در معرفی ایران صورت گیرد.
صانعی مهری با اشاره به تکالیف سازمان صداوسیما در حوزه تبلیغ و معرفی ایران، بیان کرد: سیاست وزارتخانه در معرفی ظرفیتها و جاذبههای ایران مشخص است و برای حوزه عملیاتی و برنامهسازی نیاز به تعریف چندین پروژه مشترک داریم.
معاون روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی با اعلام آمادگی برای در اختیار گذاشتن اماکن تاریخی بهمنظور لوکیشن برنامههای شب یلدا تشکیل کمیتهای برای ساخت برنامههای مشترک را ضروری دانست.
در ادامه ویدا توحدی مدیر کل آموزش و ترویج صنایعدستی با اشاره به اینکه صنایعدستی امری خانواده محور است که منجر به همراهی و همگامی خانوادگی میشود، این محصولات را هویتمحور عنوان کرد که میتواند منجر به ارتباطات بینالمللی و ایجاد گفتمان جهانی شود.
شجاعی مشاور معاون گردشگری با اشاره به تجانس ماموریتهای دو دستگاه، افزود: گردشگری بهعنوان صنعتی پویا در دنیا موجب ایجاد آگاهی، شناخت و موجب انسجامبخشی و ابزار نوین رسانهای محسوب میشود.
ایمان دهاقین نماینده معاونت میراثفرهنگی در این جلسه با اشاره به اهمیت معرفی و آموزش میراثفرهنگی ملموس و ناملموس در راستای پیوست جوانان با ریشههای فرهنگی ایران، ادامه داد: ارتقای جایگاه ایران در مجامع بینالمللی و تغییر تصویر ذهنی جهانیان از طریق فرهنگ میسر میشود.
علی ارسلانی مدیر آموزش معاونت برون مرزی با اشاره به اهمیت جایگاه جاذبههای تاریخی و طبیعی ایران در دنیا، دلیل تصویر منفی ایران در جوامع بینالملل را ضعف اطلاعرسانی عنوان و بر اصلاح آن تاکید کرد.
او به تولید برنامه با زبانهای مختلف در ۳۳ شبکه رادیویی و۱۳ کانال تلویزیونی برون مرزی و فعالیت پایگاه خبری به ۲۶ زبان اشاره کرد و افزود: با توجه به ظرفیتهای دو دستگاه در صورتی که تعامل و همافزایی ایجاد شود نتیجه خوبی حاصل میشود.
بررسی و بازنگری آرشیوها و پخش مجدد، استفاده از ظرفیت پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری برای تولید برنامه، تولید آثار فاخر برای معرفی جاذبههای کشور، استفاده از جاذبهها و اماکن تاریخی برای لوکیشن فیلمها و سریالها دیگر نکات مطرح شده از سوی ارسلانی بود.
سیامک کاکایی مشاور ارشد رییس شبکه سحر نیز این نشست را نقطه ثقل و مقدمهای برای ورود به وجه عملیاتی و برگزاری جلسات کاربردی که منجر به برنامهسازیهای مشترک شود، عنوان کرد.
رشیدی مسئول بازرگانی شبکه سحر با اشاره به نقش فعالیت شبکههای برونمرزی در ایجاد دیپلماسی عمومی و منطقهای، استفاده از فرصت حضور مهندس ضرغامی برای راهاندازی نهضت رسانهای میراث و ارتقای جایگاه گفتمان میراثفرهنگی در رسانه ملی را مورد تاکید قرار داد.
دراین نشست همچنین سینا مضیفیان مدیر تامین و پخش خبرگزاری ایران پرس، بر ضرورت راه اندازی فید ماهوارهای ویژه شبکه «ایرانتوریسم» تاکید کرد و آن را گامی موثر برای معرفی ظرفیت های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی ایران برشمرد.
پس از این نشست، مدیران معاونت برون مرزی با حضور در نمایشگاه صنایع دستی وزارت گردشگری از فعالیت هنرمندان رشته های مختلف این نمایشگاه بازدید کردند.