قوس 11, 1402 12:07 Asia/Kabul
  • امیرعبداللهیان: موجودیت رژیم اشغالگر، اعتبار نظام بین‌الملل را به چالش کشیده است
    امیرعبداللهیان: موجودیت رژیم اشغالگر، اعتبار نظام بین‌الملل را به چالش کشیده است

وزیر خارجه ایران گفت: در تجاوز رژیم صهیونیستی به باریکه غزه، جایگاه حقوقی و اعتبار اخلاقی قواعد حقوق بین‌الملل بشردوستانه در معرض آزمونی خطیر قرار گرفت و موجودیت اشغالگر، اعتبار نظامات بین‌المللی را بی‌محابا به چالش کشیده است.

به گزارش رادیو دری، «حسین امیرعبداللهیان» در یادادشتی با اشاره به تجاوز رژیم صهیونیستی به باریکه غزه در صفحه مجازی اش نوشت: پدیده شوم رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۴۸ در حال ارتکاب جنایت و تثبیت وضعیت اشغال است و بسیاری از این جنایت‌ها در لابه‌لای صفحات تاریخ گم شده و بسیاری نیز در تاریکخانه سیاست به فراموشی سپرده شده است.

وی  افزود: آنچه در صحنه باریکه غزه می‌گذرد در واقع تداوم جنایات یک رژیم اشغالگر است، با این وصف عملیات ۷ اکتبر نه تنها برآمده از حق ذاتی تعیین سرنوشت، بلکه واکنشی مشروع به سال‌ها اشغالگری رژیم صهیونیستی است.

وزیر امورخارجه ایران تاکید کرد: امروز جامعه بین‌المللی شاهد از کارافتادگی سازوکارهای بین‌المللی است؛ سازوکارهایی که بر پایه نظم منشور ملل متحد و برای نیل به صلح و امنیت بین‌المللی ساخته شده بود و امروز در معرض فروپاشی قرار گرفته‌است.

امیرعبداللهیان اظهار کرد: امریکا و تروئیکای اروپایی(آلمان، انگلیس، فرانسه)، طبق کنوانسیون منع نسل‌کشی ۱۹۴۸ متعهد به پیشگیری از وقوع نسل‌زدایی هستند، حال آنکه در مخاصمه غزه، خود به یکی از عناصر تسهیل جرم و به عبارت دقیق‌تر شریک در جرم مبدل شده‌اند.

وی تصریح کرد: سیاسی‌کاری و استانداردهای دوگانه، آفتی است که گریبانگیر نهادهای نظارتی بین‌المللی شده است؛ چگونه است که پس از قضیه اوکراین،  ۳۴ کشور عمدتاً اروپایی تقاضای ورود ثالث در دعوای اوکراین ضد روسیه را در دیوان بین‌المللی دادگستری به ثبت رساندند، اما در نسل‌زدایی رژیم اشغالگر همگی در سکوت مرگبار فرو رفته‌اند؟

گروه‌های مقاومت فلسطین هفتم اکتبر ۲۰۲۳ عملیات غافلگیر کننده‌ای با نام "طوفان الاقصی"  را از باریکه غزه ضد مواضع رژیم اشغالگر قدس آغاز کردند و این رژیم برای تلافی و جبران شکست خود و توقف عملیات گروه‌های مقاومت، تمام گذرگاه‌های باریکه غزه را بست و منطقه را بمباران کرد.
شمار شهدای فلسطینی از آغاز حملات رژیم صهیونیستی به باریکه غزه به بیش از ۱۵ هزار نفر از جمله ۶ هزار و ۱۵۰ کودک و بیش از ۴ هزار زن رسیده است.

امیرعبداللهیان توقف فوری حملات صهیونیست‌ها به غزه را خواستار شد

امیرعبداللهیان: دیوان بین‌المللی کیفری اجازه ندهد رژیم صهیونیستی بی‌کیفر بماند

کلیدواژه