جدی 14, 1402 10:21 Asia/Kabul
  • واکنش‌ نهادهای بین المللی و کشورهای مختلف جهان به انفجار تروریستی در کرمان
    واکنش‌ نهادهای بین المللی و کشورهای مختلف جهان به انفجار تروریستی در کرمان

وقوع انفجارهای تروریستی حین برگزاری مراسم سالگرد شهادت سردار سرلشکر قاسم سلیمانی در گلزار شهدای کرمان، واکنش‌های جامعه بین الملل و کشورهای مختلف جهان را در پی داشته است.

عصر دیروز چهارشنبه (سوم ژانویه) در مراسم چهارمین سالگرد سردار شهید «قاسم سلیمانی» فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و در مسیر منتهی به گلزار شهدای کرمان، جنوب ایران، دو انفجار تروریستی در میان زائران این مراسم روی داد که بر اثر آن، 84 نفر شهید و 284 نفر دیگر مجروح شدند.

 

بدنبال این انفجار تروریستی هیات دولت ایران امروز پنجشنبه را عزای عمومی اعلام کرد.

در همین راستا نیز سران و مقامات ارشد کشورها در پیام‌هایی ضمن تسلیت شهادت جمعی از هموطنان ایرانی این اقدام تروریستی را محکوم کردند.

به گزارش  رادیو دری، "آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل، اتحادیه اروپا، نهادهای بین المللی، محافل سیاسی، مقامات و رهبران مذهبی و سیاسی، کارشناسان و تحلیلگران، رسانه های مختلف کشورهای غربی، عربی و اسلامی، کشورهای آسیایی بطور رسمی و انتشار بیانیه، این حادثه تروریستی را محکوم کرده و با ملت ایران ابراز همدری کردند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن عرض تسلیت به مردم ایران،خواستار پاسخگو شدن مسئولان این حمله شد.

اتحادیه اروپا هم با صدور بیانیه‌ای، انفجار مرگبار در گلزار شهدای کرمان را محکوم و تصریح کرد،عاملان این جنایت تروریستی باید پاسخگو باشند.

بسیاری از رهبران و مقامات و شخصیت‌های مختلف جهان نیز به این حادثه تروریستی واکنش نشان داده و آن‌ را به شدت محکوم کرده‌اند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه و همچنین وزارت امور خارجه این کشور حمله تروریستی در کرمان را محکوم کرده و به دولت و ملت ایران تسلیت گفتند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیزدر بیانیه‌ای ضمن محکومیت حمله تروریستی گلزار شهدای کرمان، شهادت جمعی از شهروندان ایرانی را به رهبر معظم انقلاب اسلامی تسلیت گفت.

هلند و ایتالیا نیز با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ انفجارهای تروریستی در کرمان را محکوم و با مردم ایران اعلام همبستگی کردند؛ وزارت امور خارجه هلند با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس افزود، آمار بالای کشته‌ها و مجروحان در ایران عمیقاً غم‌انگیز دانست.

ادموندو چیریلی معاون وزیر امور خارجه ایتالیا هم در بیانیه‌ای با خانواده‌های قربانیان و ملت ایران اعلام همبستگی کرد.

«مایکل مارتین» وزیر امور خارجه ایرلند نیز انفجار مرگبار و تروریستی در کرمان را «حمله کورکورانه» خواند و ضمن محکومیت این جنایت گفت: تروریسم و خشونت هرگز قابل توجیه نیست.

انوار الحق کاکر، جلیل عباس جیلانی، راجا پرویز اشرف نخست وزیر، وزیر امور خارجه، رئیس مجلس ملی پاکستان و سفیر این کشور در جمهوری اسلامی ایران نیز در پیام‌هایی انفجارهای تروریستی کرمان را محکوم و با دولت و ملت ایران ابراز همبستگی کردند.

دولت نیکاراگوئه هم  این جنایت تروریستی را محکوم کرد.

میگل دیار کانل رئیس‌جمهوری کوبا نیز در پیامی این جنایت تروریستی را محکوم کرد.

ایوان خیل وزیر امور خارجه ونزوئلا همچنین با انتشار بیانیه‌ای با ملت و دولت ایران و خانواده‌های قربانیان ابراز همبستگی کرد و مجازات قانونی مسببان این حادثه تروریستی را خواستار شد.

وزارت امور خارجه عربستان نیز در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد، ریاض مخالفت خود را با انفجارهای تروریستی علیه غیرنظامیان در جمهوری اسلامی ایران را اعلام و این جنایت تروریستی را محکوم می‌کند.

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان هم در سخنانی این انفجار تروریستی را محکوم کرد.

وزارت خارجه قطر نیز در پی این حادثه تروریستی بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد: موضع دولت قطر مخالفت کامل با خشونت، تروریسم و اقدامات مجرمانه صرف نظر از انگیزه‌ها و دلایل آن است.

در همین حال، دولت عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت بغداد انفجارهای  تروریستی در ایران را  محکوم کرده و همبستگی خود را با دولت و ملت ایران اعلام می‌کند.

پیش از این نیز سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق اقدام تروریستی در گلزار شهدای کرمان ایران را که ده‌ها قربانی غیر نظامی در پی داشته به‌شدت محکوم و تقبیح کرد.

وزارت امور خارجه عمان نیز این دو انفجار تروریستی در گلزار شهدای کرمان را به جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور دوست و قربانیان این حادثه تسلیت گفت و برای مجروحان آن آرزوی بهبودی کرد.

همچنین وزارت امور خارجه بحرین در بیانیه ای ضمن محکوم کردن این انفجارهای تروریستی، شهادت جمعی از شهروندان ایرانی را تسلیت گفت.

گروههای مقاومت فلسطینی از جمله حماس و جهاد اسلامی هم ضمن محکوم کردن این انفجارهای تروریستی اعلام کردند،هرگونه اقدام تروریستی که غیرنظامیان را هدف قرار دهد و موجب برهم زدن امنیت و ثبات جمهوری اسلامی ایران شود، در راستای خدمت به طرح‌های شوم دشمن صهیونیستی است.

ایران سیاهپوش شد؛ آخرین آمار شهدا و زخمی‌های دو انفجار خونین در کرمان

رئیسی: ترور خللی در انسجام، امنیت و راهبرد ملت ایران ایجاد نمی‌کند

کلیدواژه