جدی 21, 1402 15:35 Asia/Kabul

وزارت اطلاعات ایران در اطلاعیه شماره ۲ درباره فاجعه‌ تروریستی کرمان اعلام کرد طراح و پشتیبانِ اصلی این عملیات جنایت‌کارانه‌ فردی تاجیکستانی به نام مستعار«عبدالله تاجیکی» بوده که دو روز پیش از وقوع فاجعه‌ غمبار کرمان از ایران خارج شده است.

به گزارش رادیو دری؛ وزارت اطلاعات ایران در این اطلاعیه نوشت: طراح و پشتیبانِ اصلی عملیات جنایت‌کارانه‌ کرمان، فردی تاجیکستانی به نام مستعار«عبدالله تاجیکی» بوده است. این تروریست مزدور در  28 آذرماه گذشته (قوس) همراه با یک زن و یک کودک «برای تأمین پوشش»، به‌صورت غیرمجاز و با کمک قاچاق‌برهای محلی، از مرزهای جنوب شرقی وارد ایران شده، به استان کرمان انتقال یافته و در خانه‌ای اجاره‌ای در حومه‌ شهر کرمان مستقر شده است.

این اطلاعیه می افزاید: وی علاوه بر هدایت عملیات، در کار تولید بمب‌های دست ساز نیز تخصص دارد و پس از ترکیب اجزای منقطع و متعدد انفجاری و الکتریکی و تولید بمب‌ها، نهایتاً دو روز پیش از وقوع فاجعه‌ غمبار مورد بحث، از کشور خارج شده است.

در ادامه این اطلاعیه با بیان اینکه هویت یکی از تروریست‌های انتحاری به‌صورت کامل احراز شده آمده است: وی بازیروف بوزروف اسراییلی فرزند امان الله 24 ساله و تبعه‌ کشور تاجیکستان بوده است که از طریق سکوی تلگرام با فرقه‌ آمریکا ساخته‌ی داعش آشنا و  سپس جذب آن شده است.

وزارت اطلاعات ایران اضافه کرده است: این انتحاریِ معدوم در ماه‌های اخیر به شهر وان ترکیه عزیمت و پس از آن با عبور از ایران با کمک قاچاق‌برهای مستقر در مرزهای غربی و شرقی کشور، به افغانستان و در آن‌جا به اردوگاه گروهک تروریستی داعش در بدخشان رفته و مدتی به آموختن تعالیم انحرافی و تکفیری داعش و دریافت آموزش‌های مختلف عملیاتی و تروریستی پرداخته و پس از چند ماه به ایران و کرمان بازگشته است.

 در این اطلاعیه تصریح شده است که هدف اصلی این انفجار، مزار سردار بزرگ مبارزه با تروریسم داعشی، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی بوده است، اما تروریست‌ها با مشاهده‌ تدابیر شدید و چند لایه‌ حفاظتی و تجهیزات و نیروهای امنیتی و انتظامی، تصمیم می‌گیرند سناریوی شیطانی خود را در نقاطی نسبتاً دور از گلزار شهدا، در محیط خارج از مدارهای حفاظتی و نرسیده به ایستگاه‌های بازرسی عملی کنند.

در این اطلاعیه با بیان اینکه  در مورد هویت تروریست انتحاری دوم، سرنخ‌های قابل توجهی به‌دست آمده است که اعلام خواهد شد اضافه شده است: در زمینه این جنایت، در داخل ایران  تا کنون 35 نفر در استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، اصفهان، تهران و آذربایجان غربی بازداشت شده‌اند و همچنین تعدادی از جنایت‌کاران دخیل در فاجعه‌ کرمان، در آن سوی مرزها شناسایی شده‌اند که تعقیب آن‌ها با جدیّت در دستور کار قرار دارد.

وزیر کشور ایران: دومین عامل انتحاری جنایت کرمان هم احتمالا تاجیک است

رئیس مجلس ایران: ریشه جنایت کرمان، داعش افغانستان است

کلیدواژه