جدی 25, 1402 18:45 Asia/Kabul
  • هشدار وزیر امورخارجه ایران به آمریکا و انگلیس: جنگ ضد یمن را متوقف کنید
    هشدار وزیر امورخارجه ایران به آمریکا و انگلیس: جنگ ضد یمن را متوقف کنید

وزیر امور خارجه ایران به آمریکا و انگلیس هشدار داد که جنگ ضد یمن را فورا متوقف کنند.

آمریکا و بریتانیا بامداد جمعه ۱۲ ژانویه / 22 جدی از طریق هوا و دریا به ۶۰ هدف در ۱۶ مراکز وابسته به ارتش یمن حمله‌ کردند.

این دو کشور که مدعی شدند در واکنش به اقدام یمنی‌ها ضد کشتی‌های عازم اراضی اشغالی به یمن حمله کرده اند، با بیش از ۱۰۰موشک هدفمند استان‌های الحدیده، تعز، حجه و صعده را با موشک هدف قرار دادند.

ارتش ملی یمن از ماه دوم جنگ رژیم صهیونیستی ضد غزه با پرتاب موشک و پهپاد به سمت بندر ایلات در جنوب مناطق اشغالی و همچنین مانع شدن از عبور کشتی‌های باری به مقصد اسرائیل، تلاش کرد تا تل آویو را برای توقف جنگ غزه تحت فشار قرار دهد و اکنون ائتلاف آمریکایی در دریای سرخ به دنبال آن است که با فشار به یمنی‌ها مانع از حمایت آن‌ها از مردم مظلوم فلسطین شود.

«حسین امیرعبداللهیان»  وزیر امورخارجه ایران که روز دوشنبه  میزبان «سوبرامانیام جایشانکار» وزیر امورخارجه هند در تهران بود، پس از دیدار و گفت وگوی دوجانبه در نشست خبری مشترک رایزنی‌های انجام شده را تشریح کرد.

وزیر امور خارجه ایران در این نشست خبری با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران با قوت از امنیت کشتیرانی و دریانوردی در منطقه حمایت می‌کند، به آمریکا و انگلیس هشدار داد جنگ ضد یمن را فورا متوقف کنند. 

وزیر امورخارجه ایران تصریح کرد: ایران همواره بر پرهیز از توسعه جنگ تأکید داشته و تامین امنیت دریانوردی و کشتیرانی مورد تأکید ایران است و این موضوع در روابط دوستانه‌ تهران با دولت نجات ملی یمن مورد تأکید قرار گرفته است.

امیرعبداللهیان افزود: مقامات صنعا اطمینان دادند در مسیر امنیت دریانوردی هیچ اخلالی ایجاد نخواهند کرد، ولی موضع آن‌ها این است تا زمانی نسل کشی در باریکه غزه ادامه دارد نسبت به ممانعت از تردد کشتی‌های رژیم اسرائیل و یا به سمت بنادر سرزمین های اشغالی  حرکت می‌کنند، اقدام خواهند کرد.

وزیر امور خارجه ایران گفت: آمریکا نمی‌تواند در کنار اسرائیل با تمام توان قرار بگیرد و در کشتار هزاران غیرنظامی در باریکه غزه سهیم باشد و دیگران را به خویشتنداری دعوت کند.

امیرعبداللهیان افزود:«بنیامین نتانیاهو»نخست وزیررژیم صهیونیستی با پرونده‌های مختلفی در سرزمین‌های اشغالی مواجه است و تاریخ او به پایان آمده در حالیکه کاخ سفید منافع مردم آمریکا را به این رژیم آپارتاید گره زده است.

رئیس دستگاه سیاست خارجی ایران همچنین درباره توسعه بندر چابهار و مسیر ترانزیتی شمال - جنوب، افزود: تهران و دهلی بر توسعه تجارت و روابط ملت با ملت از طریق استفاده از ظرفیت موجود و گسترش همکاری‌های دو و چندجانبه در گفت و گو با وزیر امورخارجه هند تاکید دارند.

امیرعبداللهیان: آمریکا حمایت از تل‌آویو را متوقف کند

کلیدواژه