جدی 27, 1402 19:02 Asia/Kabul

وزیر خارجه ایران تاکید کرد: ایران به حاکمیت عراق و پاکستان احترام می گذارد، اما اجازه نمی دهد که امنیت کشورش به بازی گرفته شود.

حسین امیرعبداللهیان در مصاحبه با شبکه "سی‌ان‌بی‌سی" با تاکید بر احترام ایران به حاکمیت و تمامیت ارضی پاکستان و عراق تصریح کرد: با این حال، اجازه نمی‌دهیم که امنیت ملی ایران به بازی گرفته شود و هیچ تعارفی در تامین امنیت ملی کشورمان با طرف‌های تروریستی در داخل پاکستان و جریان‌های اسرائیلی در اقلیم کردستان عراق نداریم.

وی با بیان اینکه حمله موشکی به مقر موساد در اقلیم کردستان به معنای هدف قرار دادن عراق نیست اضافه کرد: مقامات عراق به خوبی می‌دانند که ایران، امنیت عراق را امنیت خود می‌داند و ما روابط بسیار محکمی با بغداد داریم .

وزیر خارجه ایرانتصریح کرد: اقدام ما در اربیل مطابق با توافقنامه امنیتی با عراق بوده است که بر اساس آن، دولت و مقامات محلی کردستان متعهد شده اند امنیت مرزی ما را حفظ کنند

امیرعبداللهیان اتفاق روز گذشته در اربیل عراق را موضوعی مرتبط با عوامل موساد خواند و اظهار کرد: عواملی از موساد عملیاتی  را علیه ایران انجام دادند و به صراحت پذیرفتند و  ایران هر اقدامی از طرف رژیم اسراییل را با قدرت پاسخ خواهد داد.

وی اضافه کرد: هم اکنون مقامات امنیتی ما با مشاور امنیت ملی عراق در حال بررسی موضوع هستند و اطلاعات دقیق ما تأیید می کند که نقطه هدف قرار گرفته مربوط به موساد بوده و خطایی از طرف ایران رخ نداده است.

وزیر خارجه ایران درباره حوادث مرتبط با پاکستان هم گفت: هیچ یک از اتباع کشور همسایه، دوست و برادر ما پاکستان، هدف پهپاد و موشک‌های ایران نبوده‌اند.

امیرعبداللهیان افزود: گروهی موسوم به جیش العدل که یک گروه تروریستی ایرانی است و در بخش هایی از استان بلوچستان پاکستان پناه گرفته‌اند و ما بارها درباره آن با مقامات عالیرتبه پاکستانی گفت‌‌وگو کردیم، چند رشته عملیات‌ را در روزهای گذشته در ایران انجام دادند و [حمله پهپادی اخیر] پاسخ ما به تروریست‌های ایرانی در داخل خاک پاکستان بوده است.

وی  با تاکید بر اینکه امنیت عراق و پاکستان، امنیت جمهوری اسلامی ایران است اضافه کرد: اقدامی که انجام دادیم با هدف کمک به امنیت ایران، پاکستان، عراق و منطقه بوده است.

موشک‌های ایران در ادلب و اربیل چه اهدافی را دنبال کردند؟

ایروانی: عملیات ضدتروریستی سپاه پاسداران با رعایت تعهدات بین المللی انجام شد

کلیدواژه