کتاب افغانستان به روایت روزنامه اطلاعات به وقایعی اشاره کرده که در کتب تاریخی درج نشده است
(last modified 1402-11-15T12:56:18+00:00 )
دلو 15, 1402 17:26 Asia/Kabul
  • کتاب افغانستان به روایت روزنامه اطلاعات به وقایعی اشاره کرده که در کتب تاریخی درج نشده است

نویسنده کتاب افغانستان به روایت روزنامه اطلاعات گفت: در این کتاب به وقایعی در مورد افغانستان اشاره شده که بسیاری از آن ها در کتب تاریخی افغانستان درج نشده است.

بصیر احمد حسین زاده در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به انتشار و رونمایی از کتاب افغانستان به روایت روزنامه اطلاعات توسط موسسه اطلاعات اظهار کرد: ده سال روی این کتاب کار کرده و تمام مطالب مربوط به افغانستان را در یک بازه زمانی حدود 26 ساله از این روزنامه معتبر و قدیمی ایرانی استخراج کرده است.

وی با بیان اینکه روزنامه اطلاعات از روزنامه های قدیمی ایران است که در آستانه صد سالگی آن قرار داریم، افزود: در کتاب افغانستان به روایت روزنامه اطلاعات که به تازگی منتشر شده به تمام آنچه از سال 1307 تا 1333 در این روزنامه در مورد افغانستان درج شده، اشاره کرده است.

این فعال رسانه ای افغان عنوان کرد: حدود هشت هزار شماره روزنامه اطلاعات را مورد بررسی قرار داده و از جزئی ترین مسائل تا مهمترین مسائل سیاسی فرهنگی، اجتماعی و ورزشی را که روزنامه در آن زمان در مورد افغانستان منتشر کرده بود که البته عمدتاً مسائل سیاسی و بین دولت ها بوده استخراج کرده تا در کتاب از آن ها استفاده کند.

به گفته حسین زاده سال 1307 اواخر دوران حکومت امان الله خان در افغانستان بود که پس از آن حکومت حبیب الله کلکانی آغاز شد، در کتاب افغانستان به روایت روزنامه اطلاعات از آن زمان مطالب روزنامه اطلاعات رصد شده و تا سال 1333 که دوره ظاهر شاه و صدارت داود خان در افغانستان بود اتفاقات مهمی در این کشور رخ داد، از سقوط حکومت امان الله خان گرفته تا روی کار آمدن حبیب الله کلکانی و سقوط حکومت وی، بر سر کار شدن نادر شاه، ترور وی و روی کار آمدن ظاهر شاه پسرش که همه در این روزنامه اطلاعات درج شده و بسیاری از مطالبی که در این روزنامه آمده در کتاب های تاریخی افغانستان ذکر نشده است.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال سفر امان الله خان به ایران با جزئیات در روزنامه اطلاعات آن زمان آمده در صورتی که در کتاب های تاریخی افغانستان با این جزئیات به آن اشاره نشده، یا به موضوع حقابه ایران از رود هیرمند در این روزنامه به تفصیل اشاره شده و یا سفرهای متقابل مقامات سیاسی، فرهنگی و ورزشی دو کشور که در کتاب هم به صورت مفصل به آن ها پرداخته شده است.

این نویسنده افغان در مورد چگونگی دسترسی به شماره های قدیمی روزنامه اطلاعات گفت: "دوازه سال پیش که به نمایشگاه کتاب تهران و غرفه انتشارات اطلاعات رفته بودم نسخه های سال 1307 روزنامه را مشاهده کردم و مطالب جالبی در مورد افغانستان دیدم، مطالبی که در کتاب های تاریخ افغانستان مشاهده نکرده بودم. آن نسخه ها را گرفته و شب تا صبح مطالعه کردم، در بازگشت به مشهد به فکر تهیه بقیه نسخه های روزنامه افتادم و با پول کارگری تمام نسخه های روزنامه اطلاعات را خریداری کردم که حجم آن بسیار زیاد و در حد یک وانت بود و با توجه به کمبود جا در منزل به سختی جایی برای آن ها در نظر گرفتم و شروع به بررسی کردم".

حسین زاده بیان کرد: مطالب دریافتی در 299 شماره روزنامه جامعه باز به صورت پاورقی منتشر شد که استقبال زیادی هم از آن شد و چون هر روز باید منتشر می شد کار بسیار دشواری هم بوده و از آنجایی که روزنامه تجدید چاپ شده بود قطع آن کوچکتر از روزنامه اصلی بود و گاهی باید با ذره بین مطالب مورد بررسی قرار می گرفته است.

وی با تاکید بر سختی کار گفت: "از دخترم که در آن زمان خردسال بود خواستم با ذره بین مطالب را بررسی کند و هرجا نام افغانستان را مشاهده کرد علامت بزند و بابت هر کلمه افغانستان که پیدا می کرد به او هدیه ای می دادم تا برای ادامه کار تشویق شود".

نویسنده کتاب افغانستان به روایت روزنامه اطلاعات یاد آور شد که ابتدا قرار بود این کتاب در کابل چاپ شود اما با تحولات سیاسی که رخ داد چاپ آن به روزنامه اطلاعات پیشنهاد شد که با استقبال مسوولان این روزنامه مواجه شد و بالاخره در جایی چاپ و منتشر شد که باید منتشر می شد.

حسین زاده با اشاره به اینکه ویراستاری کتاب را هم محمد کاظم کاظمی شاعر و نویسنده برجسته افغانستانی به عهده داشت و کمک شایانی برای آماده سازی آن کرد از زحمات وی هم قدر دانی کرد.

وی اضافه کرد: با وجود سختی های فراوانی که کار مورد علاقه اش در طول سال های متمادی برای وی و خانواده اش داشته بالاخره تلاش هایش به ثمر نشسته و نتیجه داده و با مشاهده علاقه ای که در مخاطبان دیده بر آن شده که در آینده این کار را با جدیت ادامه دهد و جلدهای بعدی کتاب را هم آماده چاپ کند و مسوولان روزنامه اطلاعات هم چنین کاری را به وی پیشنهاد داده اند.

 

کلیدواژه