دلو 18, 1402 08:42 Asia/Kabul
  • اسلامی: صنعت هسته‌ای ایران در زمینه چرخه سوخت به خودکفایی رسیده است
    اسلامی: صنعت هسته‌ای ایران در زمینه چرخه سوخت به خودکفایی رسیده است

محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: امروز صنعت هسته‌ای ایران به ‌ویژه در زمینه چرخه سوخت،خودکفا شده و این چرخه به‌شکل کاملا بومی دنبال می‌شود.

به گزارش رادیو دری؛  محمد اسلامی در آیین رونمایی از دستگاه طیف‌سنج جرمی مغناطیسی «ایرانیوم» در مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی روشن در نطنز افزود: هدف دشمن از بدو پیروزی انقلاب اسلامی این بود که عرصه‌های نوین را که جلوه‌های توانستن و خودباوری است را برای ما محدود و ممنوع کنند.

وی اضافه کرد: اساس و هدف اصلی انقلاب اسلامی نیز دستیابی به خودباوری و ایمان به پیشرفت با تکیه بر باورهای ملی و دینی بود که دشمنان این مساله را برنتابیدند و غیر از اعمال تحریم‌ها با صنعت هسته‌ای ایران بسیار متفاوت عمل کردند.

اسلامی گفت: علیه صنعت هسته‌ای کشور هم تحریم‌های همه‌جانبه، هم تخریب و خرابکاری صنعتی، هم ترور را در دستور کار خود قرار دادند و سعی کردند با اخلال‌گری در فرایندهای جاری مانع فعالیت ما شوند.

وی در ادامه توضیح داد: امروز صنعت هسته‌ای ایران به ‌ویژه در زمینه چرخه سوخت که حیاتی‌ترین فناوری در عرصه بین‌المللی قلمداد می‌شود و دارای کاربردهای متنوع و فراوانی است، به جایگاه خوبی دست یافته و ایران اکنون در این چرخه خودکفا شده و این چرخه به‌شکل کاملا بومی در کشور ما دنبال می‌شود.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: در بسیاری از موارد یافته‌های همکاران ما در زمینه طراحی، ساخت و فناوری آن‌چنان روند خوبی را طی‌ کرده که ایران را در صدر جدول کشورهای دارنده فناوری‌های پیشرفته دنیا قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه در عرصه فناوری پیشرفته در حال حرکت موثر و کار هستیم، ‌افزود: به معنای واقعی کلمه به اقتصاد دانش‌بنیان که توانمندساز و ارزش آفرین است؛ دست یافته‌ایم و توانسته‌ایم آن را به منصه ظهور برسانیم.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران اظهار کرد: یکی از دستاوردهایی که در دهه فجر امسال از آن رونمایی شد، ‌کار فوق ارزشمندی است که حتی با قیمت‌های بسیار گزاف هم این تکنولوژی را به ما نمی‌فروختند؛ یعنی فروش این دستگاه‌ها در حقیقت جزو موارد ورود به منطقه ممنوعه محسوب می‌شود و این تجهیز فقط در انحصار چند کشور قرار دارد.

اسلامی ادامه داد: با توجه به این موارد و با یک کار تحقیقاتی طاقت‌فرسای ۴ ساله و به‌صورت شبانه‌روزی، همکاران جوان و پرتلاش ما به شکل غیرتمندانه تلاش کردند تا این طرح را به ثمر برسانند. با ساخت این دستگاه، تبدیل به یک بازیگر مطرح در این عرصه خواهیم شد و قادریم این دستگاه را به کشورهایی که نیاز دارند نیز بفروشیم و از این طریق دانش و ظرفیت صنعتی خود را گسترش دهیم.

روز سه شنبه همزمان با ششمین روز از دهه فجر انقلاب اسلامی و با حضور محمد اسلامی، برخی از معاونان این سازمان و جمعی از متخصصان صنعت هسته‌ای از دستگاه طیف‌سنج جرمی مغناطیسی «ایرانیوم» در مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی روشن در نطنز رونمایی شد.

دستگاه‌ طیف‌سنج جزو اقلام راهبردی، ‌ استراتژیک و با سطح تکنولوژی بالا و مورد نیاز در صنعت غنی‌سازی محسوب شده و به چند دسته قطاع مغناطیسی، چهار قطبی و طیف‌سنجی گاما تقسیم‌بندی می‌شوند.

بلوغ فنی کارشناسان و متخصصان صنعت هسته‌ای ایران در دهه گذشته افزایش چشمگیری یافته و سبب پیشرفت‌های ایران در حوزه اندازه‌گیری و تحلیل میزان غنای عناصر سنگین شده است.

متخصصان صنعت هسته‌ای ایران برای نخستین‌بار و در اوج تحریم‌ها توانسته‌اند با تکیه بر دانش فنی و داخلی نسبت به ساخت دستگاه طیف‌سنج جرمی مغناطیسی «ایرانیوم» اقدام کنند که اقدام چشمگیری در زمینه توسعه‌ فرایندهای مرتبط با صنعت غنی‌سازی است.

 

کلیدواژه