جدی 15, 1395 23:09 Asia/Kabul
  •  تقویت پول‌های ملی ایران و ترکیه با تجارت متقابل

 وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران گفت: تجارت متقابل با "لیر" و "ریال" سبب تقویت پول‌های ملی ایران و ترکیه می‌شود.

اخیرا به دنبال بروز نوسان جدی در بازار ارز ترکیه و کاهش ارزش لیر ترک در قبال دلار، "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه با دعوت از مردم در حمایت از پول ملی گفته بود: کشورهای روسیه، ایران و چین نیز می‌خواهند با پول ملی مبادلات تجاری داشته باشند و در این زمینه اقداماتی انجام شده است. 

"محمد رضا نعمت‌زاده" وزیر صنعت، معادن و تجارت ایران روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا؛ تاکید کرد: پیشنهاد ترکیه برای تجارت با پول ملی بین دو کشور می‌تواند راهکار دیگری برای افزایش مبادلات بازرگانی باشد.

نعمت‌زاده با بیان این که ایران و ترکیه برای مبادلات تجاری با "لیر" و "ریال" توافق اصولی دارند افزود: در این زمینه باید راهکاری توسط دو بانک مرکزی ایران و ترکیه بررسی شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران، روابط ایران با ترکیه را راهبردی توصیف کرد و گفت: در مذاکرات روز سه شنبه خود با "نهاد زبیکچی"  وزیر اقتصاد ترکیه در آنکارا مقرر شد که تیم‌های تجاری دو کشور، لیست کالاهای مشمول موافقتنامه تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه را نهایی و برای امضای موافقتنامه‌ای در این زمینه با حضور مقامات دو کشور آماده کنند. 

نعمت‌زاده تصریح کرد: ظرفیت همکاری ایران و ترکیه دو سه برابر حجم کاری فعلی است و رئیسان جمهوری دو کشور نیز با لحاظ این ظرفیت‌ها 30 میلیارد دلار ارزش مبادلات تجاری را در سال هدف‌گذاری کرده‌اند.  

 

کلیدواژه