جوزا 22, 1403 09:59 Asia/Kabul
  • ایران: جامعه جهانی اسرائیل را وادار به اجرای فوری رای دیوان بین المللی دادگستری کند
    ایران: جامعه جهانی اسرائیل را وادار به اجرای فوری رای دیوان بین المللی دادگستری کند

سرپرست وزارت امور خارجه ایران گفت: جامعه جهانی رژیم نسل کش اسرائیل را به اجرای کامل، فوری و موثر رای دیوان بین المللی دادگستری وادار کند.

به گزارش رادیو دری، «علی باقری کنی» سرپرست وزارت امورخارجه ایران در نامه‌ای به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد با تاکید بر نقش حیاتی و مسئولیت اجتناب‌ناپذیر این نهاد در قبال کشتار مردم فلسطین از سوی رژیم نسل‌کش اسرائیل تصریح کرد، وقت آن رسیده که جامعه بین‌المللی وحدت خود را در ترغیب و وادارسازی رژیم متجاوز اسرائیل به اجرای کامل، فوری و مؤثر رای دیوان بین المللی دادگستری وادار کند.

باقری کنی افزود: باز نگه داشتن گذرگاه رفح برای ارائه خدمات پایه و کمک‌های انسانی ضروری بدون هیچ موانعی و همچنین، اتخاذ اقدامات مؤثر برای تضمین دسترسی بلامانع کمیسیون تحقیق و هیات حقیقت‌یاب درباره اتهامات نسل‌کشی رژیم اسرائیل ضروری است.

سرپرست وزارت امورخارجه ایران خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: این نهاد بین المللی وظیفه دارد از تمام کشورهای عضو بخواهد از همکاری با رژیم متجاوز (اسرائیل) خودداری کنند، زیرا چنین همکاری‌ می‌تواند به‌عنوان همدستی در ارتکاب جنایات این رژیم تلقی شود و مسئولیت آنان را درپی داشته باشد.

دیوان بین‌المللی دادگستری مستقر در لاهه که عالی‌ترین مرجع قضایی سازمان ملل متحد است روز جمعه ۲۴ مه/4جوزا رای داد که اسرائیل باید "فورا" حمله نظامی خود به رفح در جنوب باریکه غزه را متوقف کند.

این دیوان با ۱۳ رأی موافق و ۲ رأی مخالف حکم توقف فوری عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در رفح را صادر کرد و بازگشایی گذرگاه رفح را برای ورود کمک‌های بشردوستانه به باریکه را غزه خواستار شد.

کشورها و سازمان‌های مختلف بین‌المللی و منطقه‌ای از حکم دیوان بین المللی دادگستری برای توقف حملات رژیم اسرائیل به رفح، بازگشایی این گذرگاه برای ورود کمک‌های بشردوستانه به باریکه غزه، تضمین ورود کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی حقایق مربوط به نسل کشی در غزه و تقدیم گزارش مربوطه ظرف یک ماه استقبال کردند.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد هم پیشتر تاکید کرده بود، حکم دادگاه لاهه به اسرائیل برای توقف عملیات نظامی در رفح الزام آور است و همه طرف‌ها باید از آن پیروی کنند.

رای جدید دیوان بین المللی دادگستری درباره غزه

کلیدواژه