معاون دبیر کل آیسسکو: نگاه تحسین برانگیز جهان اسلام به مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام
(last modified 1395-11-05T06:47:03+00:00 )
دلو 05, 1395 11:17 Asia/Kabul
  • معاون دبیر کل آیسسکو: نگاه تحسین برانگیز جهان اسلام به مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام

دکتر امینه الحجری امروز در مراسم گشایش رسمی مشهد 2017 گفت، دنیای اسلام به مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام با نگاهی تحسین برانگیز می نگرد.

معاون دبیر کل آیسسکو در مراسم آغاز رسمی مشهد 2017 در تالار قدس حرم مطهر رضوی گفت: مشهد همواره نفوذ و نقش بی بدیلی در پیشرفت فرهنگ بشری داشته است و این نقش مشهد را دارای جایگاهی رفیع کرده است.

دکتر امینه الحجری با اشاره به اینکه مشهد به عنوان دومین مقصد گردشگری زیارتی با بیش از 20 میلیون زائر و گردشگر در سال جایگاه ویژه ای دارد، افزود: جذابیت مشهد در بین مسلمانان به واسطه جو معنوی آرامگاه امام رضا(ع) است.

او گفت: تنوع فرهنگی و قدرتمندی این شهر در دوران حکومتهای اسلامی و زندگی اقلیتهای مذهبی و قومی در کنار یکدیگر قدرت این شهر را حفظ کرده است و منجر به پیشرفتهای قابل ملاحظه در فرهنگ شده است.

دکتر امینه الحجری افزود: مشهد با توجه به عقبه فرهنگی می تواند قله های نوآوری فرهنگی را فتح کند.

او با اشاره به اینکه این شهر یک پایتخت فرهنگی همیشگی است ابراز امیدواری کرد: همچنان که مشهد همواره در عرصه فرهنگی درخشیده است در آینده نیز شاهد درخشش فرهنگی این شهر باشیم.

معاون دبیر کل آیسسکو در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ملاکهای تعیین پایتخت فرهنگی جهان اسلام گفت: این سازمان در این زمینه معیارهای سختگیرانه ای دارد که مشهد حائز شرایط انتخاب شناخته شد.

او افزود: اصالت تاریخی فرهنگی مستند، کمک به ارتقای دانش و فرهنگ بشری، وجود بناهای یادبود تاریخی و تمدنی و نهادهای فرهنگی هنری فعال در زندگی که نمود آن وجود سازماندهی برای برگزاری مسابقات و جشنواره های فرهنگی و هنری و نمایشگاههای کتاب است از ملاکهای انتخاب پایتخت فرهنگی جهان اسلام است.

والی خراسان رضوی نیز  در این مراسم گفت: مشهد مقدس  که از دیر باز سرزمین بزرگان و نامدارانی چون حکیم فردوسی، شیخ بهایی، شیخ طوسی،  نظام الملک، غزالی و در طول تاریخ جایگاه برخورد افکار و اندیشه های گوناگون و محل پیوند نحله ها و گروههای فرهنگی بوده امروز با تکیه بر جایگاه خود و با تاسی بر شخصیت حضرت رضا(ع) می تواند پایگاه مبتنی بر مکتب اهل بیت علیهم السلام، ارزشهای دینی، متکی بر عقلانیت، مدارا، تعامل در دنیای اسلام باشد.

والی خراسان رضوی افزود: مشهد امروز می تواند نوای وحدت و همدلی، صلح و صفا و برادری را از گلدسته های بلندش به گوش جهان برساند، به عنوان بزرگترین کلان شهر مذهبی جهان اسلام به شایستگی در طرح تمدن نوین اسلامی نقشی اساسی ایفا کند و کانون ارتباطات فرهنگی و فکری در منطقه به حساب بیاید.

رشیدیان گفت: مشهد با دارا بودن امکانات و ظرفیتهایی چون حوزه های علمیه بزرگ و دانشگاهها و پژوهشگاههای مجهز می تواند کانون گفتگوهای فرهنگی جهان اسلام باشد.

او با خوش آمد گویی به همه سفیران، کاردانان و نمایندگان کشورهای خارجی، فرهیختگان، فرزانگان و دانشمندان کشورهای اسلامی و مهمانان حاضر در مراسم از جمله اعضای مجلس خبرگان، معاونان رئیس جمهور، نمایندگان مجلس، اعضای شورای سیاستگزاری مشهد 2017، علما و فضل و شخصیتهای فرهنگی داخلی از این که به عنوان نماینده دولت در خراسان رضوی میزبان رویداد فرهنگی مشهد 2017 در جوار مرقد نورانی امام هشتم حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) است ابراز خرسندی و از مهمانان حاضر قدردانی کرد.

کلانشهر مذهبی مشهد در سال 2017 میلادی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در آسیا انتخاب شد.

در مراسم رسمی افتتاحیه این رویداد بزرگ مسئولان شخصیت های برجسته ایران از جمله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیش از 250 میهمان خارجی از کشورهای اسلامی حضور دارند.

آیسسکو (ISESCO) سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی با عضویت 57 کشور اسلامی، کلانشهر مذهبی مشهد را برای سال 2017 میلادی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب کرده است.