حوت 18, 1395 08:25 Asia/Kabul
  • ستایش نماینده سازمان ملل از کمکهای ایران برای پناهجویان

نماینده کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در تهران، با قدر دانی از حمابتهای جمهوری اسلامی از پناهندگان ، خدمات بی نظیر ایران به بیش از سه میلون مهاجر را نشانه روحیه بشر دوستی و احساس مسئولیت مردم و مسئولین ایران دانست.

«سیوانکا داناپالا» نماینده کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در تهران در آیین اختتامیه چهارمین همایش ملی افغانستان‌ شناسی در یزد (مرکز ایران) ، از حمایت ها و کمکهای سخاوتمندانه ایران به میلیونها مهاجر و پناهجو قدردانی کرد . وی گفت ، فراهم کردن امکان تحصیل پناهندگان افغان ، پوشش بیمه ای و معافیت آنها از پرداخت شهریه مدارس دولتی ، از مهمترین اقدام‌های ایران درباره مهاجران است.

نماینده کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در تهران با بیان اینکه اقدام های شایسته ایران در خصوص پناهندگان همواره زبانزد مسئولان و نهادهای بین المللی بوده است گفت ، ایران از معدود کشورهایی است که بدون چشمداشت به کمکهای بین الملی در ادوار گذشته ، پذیرای میلیونها مهاجر و پناهجو از افغانستان و عراق بوده است. از زمان تعرض ارتش سرخ شوروی به افغانستان ، جمهوری اسلامی ایران پذیرای افزون بر سه میلیون مهاجر افغان بوده است. علاوه بر این تعداد مهاجر ، در مقطعی پس از جنگ اول خلیج فارس به بع نیز جمهوری اسلامی پذیرای صدها هزار پناهجوی عراقی بود . با این حال نهادهای بین المللی مسئول ، هیچگاه به وظایف قانونی خود برای حمایت از ایران در کمک و حمایت بیشتر از مهاجران و پناهجویان خارجی ، عمل نکردند .

بی عملی نهادهای مسئول در قبال پناهجویان و مهاجران عراقی و افغانی حاضر در ایران در شرایطی بود که ایران با وجود مشکلات فراوان به ویژه در دوران هشت سال دفاع مقدس ، هیچگاه از خدمت رسانی به پناهندگان و مهاجران خارجی دریغ نکرد و به اذعان مسئولان ارشد سازمان ملل ،  چنین روحیه انساندوستانه و مهاجر پذیری در هیچ بخشی از جهان مشاهده نشده است.

ارائه خدمات آموزشی رایگان، بیمه درمانی و عدم تبعیض در ارائه حقوق شهروندی برای میلیونها مهاجر و پناهجو توسط چمهوری اسلامی ایران در شرایطی تحقق یافت که کشورهای مدعی حقوق بشر این روزها با کارشکنی در قبال پذیرش پناهجویان از خاورمیانه به ویژه ، درصدد اخراج این افراد از کشورهای غربی هستند. بی تفاوتی کشورهای غربی در قبال بحران پناهجویان در حالی است که اساسا" این بحران در نتیجه ی دخالت غربی ها در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از طریق حمایت از تروریست ها ایجاد شد  . 

کلیدواژه