سفر ظریف به ترکیه؛ پیش‌بینی افق جدید در تحولات منطقه
(last modified 1395-05-22T10:51:48+00:00 )
اسد 22, 1395 15:21 Asia/Kabul
  •  سفر ظریف به ترکیه؛ پیش‌بینی افق جدید در تحولات منطقه

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به دعوت مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه برای دیداری رسمی به آنکارا سفر کرد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز جمعه با سفر به ترکیه با مسوولان عالی‎رتبه این کشور دیدار و درباره روابط دوجانبه و تحولات منطقه گفت وگو می‌کند. ظریف به دعوت مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه برای دیداری رسمی به آنکارا می‌رود.

وزارت امور خارجه ترکیه در اطلاعیه‎ای اعلام کرد ظریف علاوه بر دیدار و گفت وگو با مولود چاووش اوغلو، با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز دیدار خواهد کرد.

ظریف نخستین مسوول عالی‌رتبه ایران است که پس از کودتای نافرجام 15 ژوئیه گذشته ارتش ترکیه، به آنکارا سفر کرده است. ایران به عنوان همسایه ترکیه و شریک راهبردی این کشور، در ساعات اولیه کودتای نافرجام 15 ژوئیه در ترکیه، این کودتا را محکوم کرد. ظریف در جریان این کودتا، چند دور با وزیر امور خارجه ترکیه تلفنی رایزنی کرد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز در گفت وگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، کودتای نافرجام در این کشور را محکوم کرد و گفت ایران در کنار دولت قانونی و ملت ترکیه بوده است و خواهد ماند.

مواضع حمایتی ایران از دولت و ملت ترکیه پس از وقوع کودتای نافرجام در این کشور، نمایش دوستی دو کشور و نشان دهنده نگاه مشترک آنان در قبال عوامل ناامن کننده در منطقه است. ایران و ترکیه به عنوان دو کشور همسایه، از جایگاه ممتازی در منطقه برخوردار هستند و ثبات و آرامش آنان، تقویت کننده آرامش منطقه نیز است.

اشتراک‎های مذهبی و فرهنگی مردم ایران و ترکیه، بیش از پیش این دو کشور همسایه را به هم نزدیک کرده است. پیوند عمیق مردمی، روابط سیاسی و اقتصادی ترکیه و ایران را ثبات‎بخش کرده و حتی اختلاف نظر در مواضع منطقه‎ای، این دو کشور مهم و همسایه را از یکدیگر جدا نکرده است.

نگاه اولویت‌دار ایران در عرصه سیاست خارجی به همسایگان، در روابط در هم‌تنیده تهران و آنکارا قابل مشاهده است و در همین چارچوب، با شروع کودتای نافرجام در ترکیه، مسوولان ایران مواضع دوستانه در حمایت از دولت آنکارا اتخاذ کردند.

ایران به عنوان کشور مسوولیت‌پذیر به همان اندازه که برای ثبات و امنیت خود تلاش می‌کند، در قبال ثبات و امنیت همسایگان و کشورهای اسلامی دوست از جمله ترکیه، احساس مسوولیت می‌کند. این احساس مسوولیت، روابط دوستانه ترکیه و ایران را بیش از پیش همزمان با حضور راهبردی محمدجواد ظریف در آنکارا، یادآوری می‎کند.

ایران و ترکیه به سبب برخورداری از روابط دوستانه و دغدغه مشترک در قبال چالش‌های منطقه‌ای، نقش مهمی در تثبیت ثبات منطقه‎ای و حل فصل مسائل منطقه از جمله بحران سوریه دارند. ضرورت مبارزه مشترک با تروریست‌ها، ایجاب می‎کند کشورهای مهم به ویژه ایران و ترکیه دست در دست یکدیگر برای تحقق ثبات و آرامش منطقه، با تروریست‌ها و دیگر عوامل ناامن کننده مبارزه کنند.

تغییر در سیاست خارجی ترکیه و بازتعریف نگاه منطقه‌ای این کشور، چشم انداز تحولات منطقه را مثبت کرده است. سفر سه شنبه گذشته رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به روسیه و دیدار وی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور، سمت و سوی تحولات منطقه را تغییر خواهد داد.

علاوه بر این، اظهارت روز چهارشنبه بن علی ییلدریم Binali Yıldırım نخست وزیر ترکیه، مبنی بر این که، ترکیه از این پس، همکاری بیشتری با کشورهای منطقه برای حل و فصل اختلافات خواهد داشت و سوریه در اولویت خواهد بود، پیش‎بینی کننده وقوع تحولات مثبت و جدیدی در منطقه است.

سفر راهبردی و تاریخی محمد جوادظریف، وزیر امور خارجه ایران به ترکیه هم در همین چارچوب قابل ارزیابی است، چون به گفته اردوغان، ترکیه مصمم است با همکاری ایران و روسیه، برای حل و فصل مسائل منطقه‌ای با هدف بازگرداندن صلح و ثبات به منطقه، تلاش بیشتری کند.

 

کلیدواژه