قاسمی: خروج آمریکا از توافق پاریس نشانگر عدم مسئولیت پذیری این کشور است
(last modified 1396-03-13T21:16:34+00:00 )
جوزا 14, 1396 01:46 Asia/Kabul
  •  قاسمی: خروج آمریکا از توافق پاریس نشانگر عدم مسئولیت پذیری این کشور است

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با بیان این که خروج آمریکا از توافقنامه پاریس نشانگر عدم مسئولیت پذیری این کشور در قبال جامعه جهانی است، تصریح کرد، این اقدام دولت آمریکا سبب انزوای روزافزون واشنگتن خواهد شد.

«بهرام قاسمی» شنبه شب گفت: تغییرات اقلیمی چالش های جهانی بزرگی ایجاد کرده است که مقابله با تبعات ناگوار آنها نیازمند مشارکت کامل و صادقانه همه کشورها به ویژه کشورهای صنعتی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران افزود، این تغییرات، تاثیر مخربی بر کشورهای درحال توسعه  به ویژه غرب آسیا خواهد داشت که از جمله آن ها بالا رفتن بیش از حد گرمای فصلی، آسیب های اقتصادی و اجتماعی، خشکسالی، طوفان های گرد و غبار، ظهور بیماری های نو، جابجائی جمعیتی و مهاجرت می باشد.

قاسمی گفت: عدم پایبندی به تعهدات توافقنامه پاریس از سوی دولتی که یکی از بزرگترین تولیدکننده گازهای گلخانه ای و از آلوده کننده ترین کشورهای جهان است، غیر قابل قبول است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران افزود: جامعه جهانی باید دولت جدید آمریکا را به اجرای دقیق و کامل تعهدات بین المللی این کشور وادار نماید.

رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه با اعلام خروج این کشور از توافقنامه تغییرات آب و هوایی پاریس مدعی شد، این توافقنامه هیچ سودی برای آمریکا نداشته است . معاهده پاریس با موضوع تغییرات جوی و تدابیر لازم برای جلوگیری از عواقب فاجعه آمیز آن، توافقنامه‌ای است که درپی مذاکرات طولانی به ابتکار سازمان ملل متحد در دوازدهم دسامبر 2015 (21 قوس 1394)به امضاء 194 کشور رسید و در 2016 به مرحله اجرا در آمد.

«دونالد ترامپ» از ابتدای کمپین‌های انتخاباتی خود ضمن انکار همه تهدیدهای ناشی از تغییرات جوی و اثرات فاجعه بار آن، بیرون آمدن آمریکا از معاهده پاریس را به عنوان یکی از اقدامات فوری خود با هدف لغو و درهم ریختن همه مقررات رئیس جمهوری پیشین آمریکا اعلام کرده بود.

 

کلیدواژه