سرطان 07, 1396 16:52 Asia/Kabul
  • آغاز به کار ششمین کارگاه بین المللی حفاظت در برابر سلاح‌های شیمیایی در تهران

همزمان با سی‌امین سالگرد حمله شیمیایی رژیم بعث عراق به شهر «سردشت» ایران، ششمین کارگاه آموزشی کمک و حفاظت در برابر سلاح‌‌‌های شیمیایی در تهران آغاز به کار کرد.

در حمله شیمیایی رژیم بعث عراق به شهر «سردشت» ولایت آذربایجان غربی، شمال غرب ایران در 28 ژوئن 1987، (هفتم سرطان سال 1366) 119 نفر شهید و بیش از هشت هزار نفر دیگر مصدوم شیمیایی شدند.

این کارگاه آموزشی به ابتکار دبیرخانه مرجع ملی کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی ایران مستقر در وزارت خارجه و با همکاری دبیرخانه فنی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی با هدف آموزش و ارائه تجربیات ایران به سایر کشورها درچارچوب اجرای مفاد ماده 10 کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی در زمینه کمک به کشورها در زمینه ظرفیت سازی و ارتقاء آمادگی آنان در برابر حملات و حوادث شیمیایی برنامه‌ریزی شده است.

در این کارگاه یک هفته‌ای، اساتید ایرانی و اساتید اعزامی از سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، آخرین شیوه‌های مقابله در برابر سلاح‌های شیمیایی و کمک به مصدومان شیمیایی را آموزش خواهند داد. 

«بلوجی» دبیر مرجع ملی کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی ایران روز چهارشنبه در آیین گشایش این کارگاه، ضمن تشریح آثار و خسارات ناشی از حملات شیمیایی رژیم بعث عراق به ایران و حمایت‌های غرب از صدام، به تبیین مواضع ایران در زمینه مبارزه با تسلیحات کشتار جمعی و تلاش‌های بین المللی ایران در زمینه مبارزه با تسلیحات شیمیایی و نیز تدوین کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی پرداخت.

نماینده سازمان منع سلاح‌های شیمیایی نیز در این آیین، پس از اشاره به ویژگی‌های کارگاه آموزشی تهران، حضور در ایران را فرصتی مغتنم برای شرکت کنندگان در این کارگاه برشمرد تا علاوه بر آموزش کمک و حفاظت در برابر سلاح‌های شیمیایی، با قربانیان و مصدومان واقعی سلاح‌های شیمیایی در ایران آشنا شوند.

 

کلیدواژه