سرطان 13, 1396 09:18 Asia/Kabul
  • امضای قرارداد فاز 11 پارس جنوبی، نشانه‌ای برای بازگشت فعالان جهانی به ایران

وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران، امضای قرارداد فاز 11 پارس جنوبی را نشانه مهمی برای بازگشت و سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی اروپایی و آسیایی به ایران عنوان کرد.

به گزارش رادیو دری،قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی، روز دوشنبه میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم بین المللی شرکت نفتی توتال فرانسه به ارزش چهار میلیارد و هشتصد میلیون دلار در تهران امضاء شد.

«بیژن نامدارزنگنه» وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران پس از امضای قرارداد توسعه فاز 11 پارس در جمع خبرنگاران گفت: با امضای این قرارداد خیلی از شک و تردیدهایی که شرکتهای خارجی برای سرمایه گذاری و کار در ایران داشتند برطرف می‌شود.

نامدارزنگنه افزود: نخستین قرارداد نفتی ایران پس از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با سه شرکت معتبر، در حالی امضاء شد که دشمنان نمی‌خواستند عزت جمهوری اسلامی ایران را ببینند.

وزیر نفت ایران همچنین با تشریح قرارداد فاز 11 پارس جنوبی اظهار کرد: بر اساس این قرارداد حدود پنج میلیارد دلاری، همه کارهای خدماتی از جمله حفاری، ساخت سکو و نصب لوله به شرکتهای ایرانی واگذار می‌شود.

نامدارزنگنه با بیان اینکه انتقال فناوری در قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی در چهار سطح اندیشیده شده است تصریح کرد: انتقال فناوری به کارفرما و شرکت مبدا از طریق آموزش، پژوهش و همکاری شرکت‌های پیمانکاری٬ سازندگان و مشاوران به عنوان طرف قرارداد با توتال در این قرارداد در نظر گرفته شده است.

وزیر نفت ایران همچنین با اشاره به تحریم‌های ضد ایرانی سنای آمریکا تصریح کرد: تحریمهای آمریکا غیرقانونی است و آنان حق ندارند برای دیگران تصمیم‌گیری کنند.

سنای آمریکا ماه گذشته طرح جامع تحریم‌ها ضد ایران را با نام به اصطلاح «قانون مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران- 2017»، تصویب کرد؛ این طرح شامل تحریم‌های موشکی و تسلیحاتی است.

 

کلیدواژه