سرطان 17, 1396 08:03 Asia/Kabul
  • توقیف قایق سعودی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به دلیل تجاوز مرزی

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور ایران روز جمعه از توقیف یک فروند قایق عربستانی توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در 4 ‏مایلی غرب جزیره فارسی در خلیج فارس به دلیل تجاوز مرزی خبر داد.

«مجید آقابابایی» گفت: این قایق عربستانی با 4 نفر خدمه هندی پنجشنبه شب در 4 ‏مایلی غرب جزیره فارسی به دلیل تجاوز مرزی، توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران توقیف و جهت سیر مراحل ‏قانونی  تحویل فرماندهی دریابانی ایران شد.

آقابابایی تصریح کرد: چهار خدمه این قایق سعودی در این رابطه دستگیر شده‌اند که تحقیقات از آنها ادامه دارد.

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور ایران خاطر نشان کرد، نیروهای نظامی و انتظامی ایران، حفاظت از مرزهای آبی جمهوری اسلامی ایران را یک اصل برای خود دانسته و ضمن احترام به همسایگان در حوزه خلیج فارس، اجازه تعدی و تجاوز به آب‌های جمهوری اسلامی ایران را به هیچکس نمی‌دهند و بر اساس پروتکل‌های بین‌المللی و حقوق دریاها با تجاوزگران برخورد خواهند کرد.

برخورد قانونی و درست گشتی های نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با قایق متجاوز سعودی در حالی است که اخیرا ماموران ساحلی عربستان در اقدامی غیر انسانی و خلاف عرف بین الملل به دو قایق صیادان ایرانی که بر اثر امواج دریا از مسیر خود خارج شده بودند  شلیک کردند. در این تیراندازی یک صیاد ایرانی جان باخت.

 

کلیدواژه