روحانی: نباید اجازه داد «برجام» خدشه دار شود / ژاپن به دولت میانمار فشار بیاورد
(last modified 1396-06-29T03:43:43+00:00 )
سنبله 29, 1396 08:13 Asia/Kabul
  •  روحانی: نباید اجازه داد «برجام» خدشه دار شود /  ژاپن به دولت میانمار فشار بیاورد

رئیس جمهوری اسلامی ایران ، برجام را یک توافق مهم بین‌المللی برشمرد و تاکید کرد نباید اجازه داد یک کشور به صورت خودسرانه این توافق را خدشه دار کند.

به گزارش رادیو دری،توافق هسته‌ای ایران و گروه پنج به علاوه یک (بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین، آمریکا و آلمان) از دلو 1394 اجرایی شده است اما دولت آمریکا به عنوان یکی از اعضای این گروه همواره در اجرای برجام بدعهدی می‌کند.

«حسن روحانی» روز سه شنبه در دیدار «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن در نیویورک تصریح کرد، جمهوری اسلامی ایران براساس هشت گزارش‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره بر تعهدات خود در چارچوب برجام  پایبند بوده و به آنها عمل کرده است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه حمایت قاطع ژاپن از برجام در تحکیم صلح و ثبات منطقه موثر است، گفت: ایران آغازگر نقض برجام نخواهد بود و امیدواراست بقیه کشورها نیز پایبند به تعهدات قانونی، حقوقی و اخلاقی خودشان باشند.

روحانی در ادامه زمینه‌های سرمایه‌گذاری و توسعه همکاری‌های مشترک ژاپن و ایران را فراوان برشمرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران از توسعه روابط و همکاری‌های همه جانبه دو کشور استقبال می کند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران، همچنین ثبات و امنیت در منطقه شرق آسیا را بسیار حائز اهمیت دانست و تصریح کرد، ایران خواهان ثبات و صلح در شبه جزیره کره است.

روحانی در خصوص جنایات اخیر ارتش و بوداییان میانمار ضد مسلمانان روهینگیایی نیز گفت: فشار کشورها از جمله ژاپن به دولت میانمار و کمک به مردم و آوارگان، می تواند در کاهش درد و رنج مسلمانان میانماری موثر باشد.

نخست وزیر ژاپن نیز در این دیدار تاکید کرد توکیو خواستار توسعه روابط با ایران در همه زمینه ها است.

«شینزو آبه» همچنین با حمایت مجدد از برجام تصریح کرد، ایران محور خاورمیانه است و ژاپن خواستار پایبندی همه طرف ها به برنامه جامع اقدام مشترک است.

نخست وزیر ژاپن اظهار امیدواری کرد در آینده نزدیک به ایران سفر کند.

 

کلیدواژه