امیر حاتمی: ایران و ترکیه اجازه تحقق سناریوی جدید آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه را نخواهند داد
(last modified 1396-07-12T04:00:36+00:00 )
میزان 12, 1396 08:30 Asia/Kabul
  • امیر حاتمی: ایران و ترکیه اجازه تحقق سناریوی جدید آمریکا و  رژیم صهیونیستی در منطقه را نخواهند داد

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با بیان این که آمریکا و رژیم صهیونیستی پس از شکست سناریوی داعش، راهبرد تجزیه کشورهای منطقه را در دستور کار خود دارند تاکید کرد ایران و ترکیه به عنوان دو کشور مهم و تاثیرگذار منطقه، اجازه تحقق این سناریوی جدید را به آنها نخواهند داد.

به گزارش رادیو دری،امیر سرتیپ «امیر حاتمی» سه شنبه شب در دیدار ارتشبد «خلوصی آکار» Hulusi Akar رئیس ستاد کل ارتش ترکیه در تهران با اشاره به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی همه کشورهای منطقه از جمله عراق گفت: مشارکت سه کشور ایران، ترکیه و عراق می تواند در ایجاد ثبات و امنیت منطقه و مقابله با اقدامات تجزیه طلبانه مفید و موثر باشد.

ارتشبد «خلوصی آکار» نیز در این دیدار با اشاره به مواضع مشترک ایران، عراق و ترکیه در قبال اقدامات تجزیه طلبانه مقامات منطقه کردستان عراق گفت: آنکارا از تمامیت ارضی، یکپارچگی و انسجام عراق حمایت و هیچگونه تغییرات در مرزهای کشورهای منطقه را به رسمیت نمی شناسد.

همه‌پرسی جدایی در منطقه کردستان عراق با وجود مخالفت جهانی و واکنش تند دولت عراق روز دوشنبه 25 سپتامبر به اصرار «مسعود بارزانی» برگزار شد. این اقدام بارزانی نقض قانون اساسی عراق است.

دبیرکل سازمان ملل و کشورهای جهان از جمله ایران و ترکیه ضمن محکوم کردن اقدام «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق در برگزاری همه‌پرسی جدایی و مغایر دانستن آن با قانون اساسی این کشور، هرگونه اثر قانونی نتایج این همه‌پرسی را رد و بر حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی عراق تاکید کرده اند.

تنها رژیم صهیونیستی که خواهان تجزیه کشورهای منطقه است از  جدایی منطقه کردستان عراق حمایت کرده است.

 

کلیدواژه