میزان 21, 1396 11:32 Asia/Kabul
  •  جان کری: ترامپ درباره برجام دروغ می‌گوید / خروج از برجام به انزوای آمریکا می انجامد

وزیر امور خارجه پیشین آمریکا با لحنی تند از تصمیم احتمالی رئیس‌جمهور این کشور درخصوص توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، انتقاد کرد.

«جان کری» پنجشنبه شب در آستانه سخنرانی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا درباره برجام، تاکید کرد: ترامپ در خصوص این توافق بین المللی به مردم آمریکا دروغ می‌گوید.

وزیر امور خارجه پیشین  آمریکا افزود، خروج واشنگتن از برجام خطرناک، غیرمسئولانه و به انزوای آمریکا منجر خواهد شد.

«سارا هاکبی سندرز»  سخنگوی کاخ سفید پنجشنبه شب اعلام کرد، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور، ساعت 12:45 امروز (جمعه) به وقت محلی (20:15 به وقت تهران) در خصوص برجام اعلام موضع خواهد کرد.

دولت آمریکا به‌موجب قوانین داخلی این کشور بایستی هر 90 روز یک‌بار گزارشی درباره پایبندی ایران به تعهداتش در برجام تقدیم کنگره این کشور کند. ترامپ برای ارائه این گزارش تا 23 میزان فرصت دارد.

رسانه غربی اعلام کردند ترامپ احتمالا در این گزارش پایبندی ایران به برجام را تائید نخواهد کرد.

اگر ترامپ اعلام کند، ایران به برجام پایبند نبوده است، کنگره 60 روز فرصت خواهد داشت تا درباره اعمال مجدد تحریم‌هایی که اجرای آنها به موجب برجام متوقف شده است تصمیم‌گیری کند.  در صورتی که کنگره به بازگشت تحریم‌ها رأی دهد، آمریکا از برجام خارج خواهد شد.

«ترامپ» همواره برنامه جامع اقدام مشترک «برجام» را توافقی وحشتناک خوانده و خواستار برهم زدن آن است؛ تصمیمی که با انتقاد گسترده  جامعه بین الملل از جمله طرف‌های دیگر برجام (بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) و حتی بسیاری از مقامات آمریکایی روبرو شده است.

 

کلیدواژه